artikel

Starten met maaltijdbezorging: 12 vragen om te beantwoorden

Bedrijfsvoering 6559

Starten met maaltijdbezorging: 12 vragen om te beantwoorden
Foto: Wick Natzijl

Maaltijdbezorging zal ook in 2020 een belangrijk thema zijn voor de cafetariabranche. Steeds meer ondernemers stappen in deze groeimarkt. Voordat je echter begint, moet je deze twaalf vragen kunnen beantwoorden.

Update: 26 september 2019

Aanbieders binnen foodservice haalden volgens het FSIN in 2018 een omzet van ruim 1,7 miljard euro binnen met maaltijdbezorging. Dat is een groei van ruim 13 procent ten opzichte van 2017.

Het FSIN voorspelt voor 2019 een lichte stijging in de omzet: 1,9 miljard euro. Het onderzoeksinstituut verwacht daarbij dat online bezorgplatforms een dominantere rol gaan spelen.

Cafetaria’s die aan maaltijdbezorging doen, genereren gemiddeld een omzetstijging van 27,5 procent. Dat blijkt althans uit onderzoek van Foodservice Community, een initiatief van Marketing4Results en Sligro in samenwerking met Horecava.

De bezorgmarkt zal in de toekomst alleen maar verder groeien. Cafetaria’s moeten daarin keuzes maken. Dat begint bij de meest basale vraag:

1 Wel of niet starten met maaltijdbezorging?

Spring niet in het diepe, bereid je organisatorisch goed voor. Dat begint met een kosten-batenanalyse, doelen stellen en daarna periodiek monitoren. Bezorgen betekent niet automatisch dat je omzet en winst stijgen. Hoe ga je de maaltijdbezorging logistiek invullen? Heb je een grotere bakwand nodig? Hoe vul je het personeels- en prijs- beleid in? Kies je voor een bestel- en trackingsysteem?

Zorg ervoor dat je scherp calculeert en kosten doorrekent in de verkoopprijs van je product en/of stel een ondergrens in de ordergrootte en vraag een klein bedrag voor de bezorging. Bij veel cafetaria’s ligt de minimum ordergrootte op €10 en wordt rond de €2,50 berekend voor de bezorging. Veel ondernemers zijn terughoudend om kosten door te berekenen. Onterecht, de meeste mensen zijn bereid iets meer te betalen voor gemak en kwaliteit.

Er zijn cafetaria’s die bewust kiezen om niet te bezorgen. De meerderheid van de cafetaria’s in een onderzoek van Foodservice Community in 2019, doet niet aan maaltijdbezorging (52 van de 80, 65 procent).

De grootste redenen zijn gebrek aan personeel en de extra druk op de capaciteit en medewerkers tijdens piekuren. Ook verlies van kwaliteit, de afdracht aan bestelsites en investeringen in vervoermiddelen worden als redenen opgegeven.

2 Telefonisch of online?

Het grootste deel van de bestellingen vindt nog steeds telefonisch plaats. Ondernemers die op de telefoon vertrouwen, doen dat niet alleen uit gemak en gewoonte, maar ook vanwege de lage kosten. En het levert volgens die ondernemers meer omzet op.

Kenners zijn het erover eens: de strijd om meest populaire bezorgmaaltijd wordt in de toekomst bepaald door slimme software. Kassasystemen met een link naar een website of externe bestelsite dragen bij aan het inlossen van de verwachtingen van de consument. Die wil altijd en overal eten kunnen bestellen en betalen. Het liefst zo snel mogelijk.

Wie bezorgsoftware gebruikt, kan de bestelling goed bijhouden: in een handomdraai is duidelijk waar de order zich bevindt. Dat voorkomt fouten en misverstanden en geeft inzicht in de wachttijd. Met een online betaalmogelijkheid voorkom je spookbestellingen en bezorgers hoeven niet meer met geld of een pinautomaat over straat.

3 Via de site, eigen app of een externe bestelsite?

Online bestellen via een eigen site of app of die van je franchiseformule heeft voordelen. Klanten bestellen bewust bij jou. Het uitbreiden van je dienstverlening met bezorgen kan leiden tot een hoge loyaliteit. Toch zul je met een eigen platform voornamelijk bestaande klanten aanspreken. Tenzij je er veel marketingbudget tegenaan gooit.

Het meest genoemde argument om niet met een externe bestelsite in zee te gaan, is de fee. Een bezorgbestelling kost een ondernemer meer geld dan een afhaalbestelling. Als je dan ook nog een fee moet afdragen, is het moeilijk om bezorging rendabel te krijgen.

Marktleider Thuisbezorgd.nl vraagt 13 procent per bestelling, maar het is een marketingmachine en dé speler in de markt. Starten met Thuisbezorgd.nl is gegarandeerde omzet. Het leidt direct tot bestellingen en in de meeste gevallen van nieuwe klanten. Uiteindelijk is dat het doel dat je als ondernemer wilt bereiken: additionele omzet genereren en geen kannibalisering van je afhaalomzet.

Let erop dat je niet wordt overladen met bestellingen, met ontevreden klanten als gevolg. Bij Thuisbezorgd.nl kun je de bestellingen niet reguleren, met de app van Next to Food bijvoorbeeld wel. Je kunt de app van Thuisbezorgd.nl wel uitzetten.

4 Kies ik voor één platform of meerdere?

Het kan zijn dat ondernemers ervoor kiezen om bijvoorbeeld alleen via Thuisbezorgd te bezorgen. Dat is namelijk overzichtelijk, geen gedoe met meerdere platforms. Het gevaar is dan wel dat je voor je gehele bezorgomzet afhankelijk bent van Thuisbezorgd. Gaat er iets mis, besluit een platform om je om wat voor reden dan ook van de site te halen, dan heb je een groot probleem.

Sommige ondernemers kiezen er bewust voor om het risico te spreiden. Verschillende platforms hoeft niet lastig te zijn, als je een goed kassasysteem hebt waarin je die platforms kunt koppelen. De werkwijze is bij iedere bestelling hetzelfde, en ook de boekhouding.

5 Wat wordt mijn verzorgingsgebied?

Het verzorgingsgebied bepaal je op basis van de 10 minuten die een bestelling maximaal onderweg mag zijn. Het advies is om eerst met één postcode te beginnen en dan verder uit te breiden. Zo kun je het bezorgen langzaam integreren in je bedrijf. Begin je te snel, dan leidt dat tot fouten en dan word je online direct afgestraft.

Doe verschillende proeven in het verzorgingsgebied dat je voor ogen hebt. Tot welke afstand blijven je friet en snacks goed? Let daarbij ook op drukke wegen die de reistijd aanzienlijk kunnen verlengen. Een bepaalde wijk zit misschien wel in jouw postcodegebied, maar kan vanwege de verkeerssituatie moeilijker te bereiken zijn op bepaalde tijdstippen.

6 Kan ik die drukte erbij hebben?

De meeste bezorgingen vinden in dezelfde periode plaats als de afhaalspits. Je moet er dus voor waken dat de wachttijd niet te lang wordt. Fysieke bezoekers mogen niet lijden onder online bestellingen.

Veel ondernemers kiezen voor een aparte bezorghoek. Hier staat een scherm en bonnenprinter waar de bezorgbestellingen op binnenkomen. In het geval van telefonische bestellingen vinden die ook hier plaats en niet achter de kassa, waar ook je afhaalklanten staan te wachten.

Het is ook van belang goed te kijken naar het bezorgassortiment. Het loont wellicht om niet alle menu-items ook aan de deur te bezorgen. Maak in dat geval een kleiner menu, met hardlopers en gerechten die echt geschikt zijn om te bezorgen.

Ook niet onbelangrijk: heb je qua apparatuur voldoende capaciteit in huis? Maak een goede schatting van het aantal bestellingen dat je erbij gaat krijgen. Misschien is er wel een tweede bakwand nodig. Dat is voor de meesten, zeker in het begin, echter een te grote investering. Je kunt er ook voor kiezen om het bezorggebied eerst wat kleiner te houden, en naargelang het succes geleidelijk uitbreiden.

7 Hoe kan ik de bestelling het beste warm houden?

Het kwaliteitsbehoud zit met name in het gebruik van een goede warmhoudtas en de duur van de bezorging. Een aanrader is een warmhoudsysteem: een warmhoudunit waarin je een tas plaatst, die opgewarmd wordt. De tas blijft een poosje warm, zodat ook de bestelling tijdens de bezorging warm blijft.

Niet iedere ondernemer kiest voor speciale warmhoudunits, vanwege de kosten. Snackhouse Lobo in Alkmaar gebruikt bijvoorbeeld simpele warmhoudplaten van Princess.

Die platen worden verwarmt tot 85 graden. Dan gaat de stekker eruit en wordt de doos erop gezet met daarin de bestellingen in tassen. Die plaat gaat, met de doos erop, in een isolatiebox.

‘Dat werkt goed’, zegt eigenaar Maico Visser. ‘Je kunt ook luchtiger inpakken, de ventilatie is beter. Mensen zeggen dat ze de bestelling warmer thuisbezorgd krijgen dan wanneer ze het zelf halen.’

8 Welke verpakking kies ik?

Je kunt voor bezorging in principe dezelfde verpakkingsmaterialen gebruiken als voor de afhaal. Duurzaamheid is echter een belangrijk thema, zeker ook in de cafetaria. Er komt een Europees verbod op plastic wegwerpartikelen. De richtlijn wordt omgezet in Nederlandse wetgeving en dat betekent dat je als cafetariaondernemer voor 2021 op zoek moet naar duurzame disposables. Plastic patat- en snackbakjes vallen niet onder het verbod.

9 Welk vervoersmiddel?

Een elektrische fiets is voordeliger in de aanschaf en gebruik dan een scooter of auto. Het duurzame karakter zeg iets over de waarden en uitstraling van je bedrijf. Bovendien kan iedereen fietsen, voor het besturen van een scooter is een rijbewijs nodig.

Daarbij is het verzekeren van een scooter voor een 16- of 17-jarige niet goedkoop. Juist deze doelgroep veroorzaakt meer schade met een scooter dan de gemiddelde bestuurder. Rondshoppen tussen verschillende verzekeraars loont; er zitten grote verschillen in de verzekeringspremies.

Nog een voordeel van de e-bike: een fietser is wendbaarder. Zeker in grote steden kunnen auto’s niet overal komen. Voor ondernemers in een uitgestrekt verzorgingsgebied is een kleine en zuinige auto echter wenselijker. Zo blijven snelheid en kwaliteit het beste gegarandeerd.

Er zijn tegenwoordig bedrijven die speciale e-bikes voor bezorgrestaurants ontwikkelen. Voor deze fietsen betaal je iets meer dan in de fietsenzaak, maar ze zijn wel speciaal ontworpen voor bezorgen en stabieler.

Daarbij kun je bij zo’n bedrijf ook meteen de bezorgboxen kopen, waar de fiets dan ook helemaal op afgesteld is. Een dergelijke aanschaf, met alles erop en eraan, kost ongeveer €2000.

10 Wie neem ik aan om te bezorgen?

Voor een bezorging moet een medewerker de zaak verlaten, waardoor je met minder mensen staat. Je hebt dus meer mankracht nodig. Dat kan in de vorm van extra uren voor bestaand personeel of nieuwe medewerkers.

De leeftijd van de medewerker die je aanneemt, hangt samen met het vervoersmiddel dat je kiest. Voor de auto heeft iemand natuurlijk een rijbewijs nodig. Zo’n bestuurder is dus ouder en duurder. Hetzelfde geldt, in mindere mate, voor de scooter.

Wie kiest voor e-bikes kan ook kijken naar jongere bezorgers, van 16 en 17 jaar. Zorg wél voor trainingen en scholing. Een bekwame, vriendelijke medewerker aan verhoogt de beleving, ook aan de voordeur.

11 Welke kleding kies ik?

Je kunt zelf een aantal jassen kopen of via Thuisbezorgd.nl, waar jassen voor alle jaargetijden te koop zijn voor €20 tot €25. De eerste krijg je bij Thuisbezorgd.nl gratis. Als je aangesloten bent bij een formule, kun je natuurlijk via de organisatie kleding aanschaffen.

Je kunt ook kiezen voor kleding met een eigen identiteit en logo, via een leverancier van bedrijfskleding. Voor ene winterjas met eigen logo kun je €35 uitgeven, maar ook €150. Denk daarbij ook aan handschoenen en regenbroeken. Daarnaast is het belangrijk dat de jassen reflecterend zijn.

12 Wel of geen cash?

Het aantal overvallen op maaltijdbezorgers is in 2019 meer dan verdubbeld. In de eerste zeven maanden van 2019 zijn 88 maaltijdbezorgers overvallen, tegen 42 in dezelfde periode in 2018.

Volgens de politie kunnen ondernemers overvallen op maaltijdbezorgers eenvoudig voorkomen. ‘Wij adviseren bedrijven met veel bezorgers, zoals pizzaketens, af te stappen van contante betalingen’, zegt Jos van der stap, landelijk coördinator overvallen bij de politie. ‘Hierover zijn we ook voortdurend met ze in gesprek.’

Er zijn bezorgrestaurants die niet van cash afstappen uit angst voor klantverlies. Anderen hebben wel preventieve maatregelen hebben genomen. Marvin Meeuwig van Family Uithoorn maakte in februari 2019 bekend geen contant geld meer aan te nemen, na de eerste berichten over het stijgende aantal overvallen.

Kwalitaria Prinsenland in Rotterdam accepteert al sinds december 2018 alleen iDeal-betalingen, meteen toen de zaak van Gianmarco Tutone met bezorgen begon. ‘Ik vind het niet veilig om jongeren met contant geld over straat te laten gaan. En je hoort in het nieuws nu steeds vaker over overvallen. Ik ben blij dat ik het voor was.’

De volgende mensen hebben meegewerkt aan dit artikel: Chantal van der Meer, FHC Formulebeheer; Raymond Delwig, Foodmaster Waalwijk; Patrick Nieuwveld, Kwalitaria Hoogvliet; Harald van Ballegooijen, Cafetaria XL Oude Gracht Eindhoven; Rolf van Alten, CashDesk.


Reageer op dit artikel