artikel

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Bedrijfsvoering 499

Maaltijdbezorging zal ook in 2018 hét thema zijn voor de cafetariabranche. Veel ondernemers denken erover na om ook in deze groeimarkt te stappen. Maar bezint eer ge begint. Hier volgen 10 vragen die je eerst moet beantwoorden.

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden
Marvin Meeuwig van Family Uithoorn. Beeld: Fotoburo Dijkstra

Het economisch bureau van ABN Amro schat dat Nederlanders in 2017 voor bijna €1,5 miljard aan bezorgmaaltijden hebben besteld. De bezorgmarkt zal in de toekomst alleen maar verder groeien. Daarom heeft Snackkoerier in de rubriek Delivery iedere editie aandacht voor de ins en outs van bezorgen. Een aantal van deze tien punten wordt daarbij dieper uitgelicht.

1 Wel of niet starten met maaltijdbezorging?

Spring niet in het diepe, bereid je organisatorisch goed voor. Dat begint met een kosten-batenanalyse, doelen stellen en daarna periodiek monitoren. Bezorgen betekent niet automatisch dat je omzet en winst stijgen. Hoe ga je de maaltijdbezorging logistiek invullen? Heb je een grotere bakwand nodig? Hoe vul je het personeels- en prijs- beleid in? Kies je voor een bestel- en trackingsysteem?

Zorg ervoor dat je scherp calculeert en kosten doorrekent in de verkoopprijs van je product en/of stel een ondergrens in de ordergrootte en vraag een klein bedrag voor de bezorging. Bij veel cafetaria’s ligt de minimum ordergrootte op €10 en wordt rond de €2,50 berekend voor de bezorging. Veel ondernemers zijn terughoudend om kosten door te berekenen. Onterecht, de meeste mensen zijn bereid iets meer te betalen voor gemak en kwaliteit.

2 Telefonisch of online?

Het overgrote deel van de bestellingen vindt nog steeds telefonisch plaats: slechts 35 procent wordt online besteld. Kenners zijn het erover eens: de strijd om meest populaire bezorgmaaltijd wordt in de toekomst bepaald door slimme software. Kassasystemen met een link naar een website of externe bestelsite dragen bij aan het inlossen van de verwachtingen van de consument. Die wil altijd en overal eten kunnen bestellen en betalen. Het liefst zo snel mogelijk!

Wie bezorgsoftware gebruikt, kan de bestelling goed bijhouden: in een handomdraai is duidelijk waar de order zich bevindt. Dat voorkomt fouten en misverstanden en geeft inzicht in de wachttijd. Met een online betaalmogelijkheid voorkom je spookbestellingen en bezorgers hoeven niet meer met geld of een pinautomaat over straat.

maaltijdbezorging3 Via de site, eigen app of een externe bestelsite?

Online bestellen via een eigen site of app of die van je franchiseformule heeft voordelen. Klanten bestellen bewust bij jou. Het uitbreiden van je dienstverlening met bezorgen kan leiden tot een hoge loyaliteit. Toch zul je met een eigen platform voornamelijk bestaande klanten aanspreken. Tenzij je er veel marketingbudget tegenaan gooit.

Het meest genoemde argument om niet met een externe bestelsite in zee te gaan, is de fee. Een bezorgbestelling kost een ondernemer meer geld dan een afhaalbestelling. Als je dan ook nog een fee moet afdragen, is het moeilijk om bezorging rendabel te krijgen. Marktleider Thuisbezorgd.nl vraagt 12 procent per bestelling, dat wordt per 1 januari 2018 13 procent. Maar het is een marketingmachine en dé speler in de markt. Starten met Thuisbezorgd.nl is gegarandeerde omzet. Het leidt direct tot bestellingen en in de meeste gevallen van nieuwe klanten. Uiteindelijk is dat het doel dat je als ondernemer wilt bereiken: additionele omzet genereren en geen kannibalisering van je afhaalomzet.

Let erop dat je niet wordt overladen met bestellingen, met ontevreden klanten als gevolg. Bij Thuisbezorgd.nl kun je de bestellingen niet reguleren, met de app van Next to Food bijvoorbeeld wel. Je kunt de app van Thuisbezorgd.nl wel uitzetten.

4 Wat wordt mijn verzorgingsgebied?

Het verzorgingsgebied bepaal je op basis van de 10 minuten die een bestelling maximaal onderweg mag zijn. Het advies is om eerst met één postcode te beginnen en dan verder uit te breiden. Zo kun je het bezorgen langzaam integreren in je bedrijf. Begin je te snel, dan leidt dat tot fouten en dan word je online direct afgestraft.

5 Kan ik die drukte erbij hebben?

De meeste bezorgingen vinden in dezelfde periode plaats als de afhaalspits. Je moet er dus voor waken dat de wachttijd niet te lang wordt. Fysieke bezoekers mogen niet lijden onder online bestellingen. De wacht- tijd is afhankelijk van de inrichting van je zaak en van de manier waarop je bestellingen binnenkomen. Veel ondernemers kiezen voor een aparte bezorghoek. Hier staat een scherm en bonnenprinter waar de bezorgbestellingen op binnenkomen. In het geval van telefonische bestellingen vinden die ook hier plaats en niet achter de kassa, waar ook je afhaalklanten staan te wachten.

maaltijdbezorging

Eigenaar Marvin Meeuwig van Family Uithoorn is druk in de weer met maaltijdbezorging. Beeld: Fotoburo Dijkstra

6 Hoe zit het met de verpakking?

Je kunt dezelfde verpakkingsmaterialen gebruiken als voor je afhaal. Het kwaliteitsbehoud zit met name in het gebruik van een goede warmhoudtas en de duur van de bezorging. Een aanrader is een warmhoudsysteem: een warmhoudunit waarin je een tas plaatst, die opgewarmd wordt. De tas blijft een poosje warm, zodat ook de bestelling tijdens de bezorging warm blijft.

 

7 Welk vervoersmiddel?

Een electrische fiets is voordeliger in de aanschaf en gebruik dan een scooter of auto. Het duurzame karakter zeg iets over de waarden en uitstraling van je bedrijf. Bovendien kan iedereen fietsen, voor het besturen van een scooter is een rijbewijs nodig. Daarbij is het verzekeren van een scooter voor een 16- of 17-jarige niet goedkoop. Juist deze doelgroep veroorzaakt meer schade met een scooter dan de gemiddelde bestuurder. Rondshoppen tussen verschillende verzekeraars loont; er zitten grote verschillen in de verzekeringspremies.

maaltijdbezorging

Er zijn tegenwoordig bedrijven die speciale e-bikes voor bezorgrestaurants ontwikkelen.
Beeld: Fotoburo Dijkstra

Nog een voordeel van de e-bike: een fietser is wendbaarder. Zeker in grote steden kunnen auto’s niet overal komen. Voor ondernemers in een uitgestrekt verzorgingsgebied is een kleine en zuinige auto echter wenselijker. Zo blijven snelheid en kwaliteit het beste gegarandeerd.

Er zijn tegenwoordig bedrijven die speciale e-bikes voor bezorgrestaurants ontwikkelen. Voor deze fietsen betaal je iets meer dan in de fietsenzaak, maar ze zijn wel speciaal ontworpen voor bezorgen en stabieler. Daarbij kun je bij zo’n bedrijf ook meteen de bezorgboxen kopen, waar de fiets dan ook helemaal op afgesteld is. Een dergelijke aanschaf, met alles erop en eraan, kost ongeveer €2000.

8 Wie neem ik aan om te bezorgen?

Voor een bezorging moet een medewerker de zaak verlaten, waardoor je met minder mensen staat. Je hebt dus meer mankracht nodig. Dat kan in de vorm van extra uren voor bestaand personeel of nieuwe medewerkers.

De leeftijd van de medewerker die je aanneemt, hangt samen met het vervoersmiddel dat je kiest. Voor de auto heeft iemand natuurlijk een rijbewijs nodig. Zo’n bestuurder is dus ouder en duurder. Hetzelfde geldt, in mindere mate, voor de scooter.

Wie kiest voor e-bikes kan ook kijken naar jongere bezorgers, van 16 en 17 jaar. Zorg wél voor trainingen en scholing. Een bekwame, vriendelijke medewerker aan verhoogt de beleving, ook aan de voordeur.

9 Welke kleding kies ik?

Je kunt zelf een aantal jassen kopen of via Thuisbezorgd.nl, waar jassen voor alle jaargetijden te koop zijn voor €20 tot €25. De eerste krijg je bij Thuisbezorgd.nl gratis. Als je aangesloten bent bij een formule, kun je natuurlijk via de organisatie kleding aanschaffen. Je kunt ook kiezen voor kleding met een eigen identiteit en logo, via een leverancier van bedrijfskleding. Voor ene winterjas met eigen logo kun je €35 uitgeven, maar ook €150. Denk daarbij ook aan handschoenen en regenbroeken. Daarnaast is het belangrijk dat de jassen reflecterend zijn.

Lees ook Maaltijdbezorging: 6 tips van de formulebazen

 

De volgende mensen hebben meegewerkt aan dit artikel: Chantal van der Meer, FHC Formulebeheer; Raymond Delwig, Foodmaster Waalwijk; Patrick Nieuwveld, Kwalitaria Hoogvliet; Harald van Ballegooijen, Cafetaria XL Oude Gracht Eindhoven; Rolf van Alten, CashDesk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels