artikel

Hoe beperk je de kans op een overval op je zaak?

Bedrijfsvoering 97

Het aantal overvallen in de cafetariabranche loopt al jaren terug. Toch valt er nog veel te winnen, zeker op het gebied van preventie. Welke maatregelen kun je nemen om de kans op een traumatische ervaring te verkleinen? Koninklijke Horeca Nederland en een ervaringsdeskundige geven antwoord.

Hoe beperk je de kans op een overval op je zaak?

A ls Marco Honsbeek op een donderdagavond in 2004 zijn vrouw aan de lijn heeft en haar vertelt dat hij bijna gaat afsluiten en op tijd thuis zal zijn, heeft hij nog geen idee wat ’m te wachten staat. De 21-jarige bedrijfsleider is alleen in de cafetaria in Alphen aan den Rijn. Hij staat op het punt het gesprek af te sluiten en ziet de man die binnenkomt niet.

Het eerste wat hij wel ziet als hij opkijkt, is de loop van een pistool. ‘Hang op’, zegt de man. Hij gehoorzaamt. De man geeft hem een tas en zegt dat hij er geld in moet stoppen. ‘Shit,’ denkt Marco, ‘ik heb niet afgeroomd.’ Hij pakt de hele kassalade en kiept die boven de tas om. Een deel van het geld valt op de grond. ‘Dat geld is gewonnen’, denkt hij. Hij moet op de grond gaan liggen, met zijn handen in zijn nek. Hij kan niet meer zien wat de man doet en heeft het gevoel de controle kwijt te zijn. Als hij even later opkijkt, is de man weg. Marco is flink in de war. ‘Ik ging staan en had totaal geen besef meer van tijd’, weet hij nog. ‘Ik heb 112 gebeld en ben vervolgens heel goed opgevangen. Maar dan begint de molen; ik ben nog tot ’s nachts 4.00 uur bezig geweest.’

74 overvallen

Overvallen op cafetaria'sVorig jaar hebben ondernemers en medewerkers van 74 cafetaria’s ongeveer hetzelfde meegemaakt als Marco Honsbeek 12 jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van het team Landelijke Overval Coördinatie van de politie. In 2009 waren er nog 172 overvallen op cafetaria’s. Deze daling valt toe te schrijven aan een combinatie van factoren, zegt Joris Prinssen, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). ‘In 2009 is de Taskforce overvallen gestart waar gerichte initiatieven uit zijn gekomen om de veiligheid te vergroten. Je ziet dat er bij alle partijen meer aandacht is voor veiligheid, dat er goed wordt samengewerkt tussen politie en ondernemers en dat er maatregelen worden getroffen.’

De afname is goed nieuws, maar voor KHN geen reden tot juichen. ‘74 is nog steeds een triest aantal, zeker als je je bedenkt dat al die ondernemers en medewerkers daar nog jaren last van hebben, aldus de woordvoerder.’
Volgens KHN kunnen cafetariahouders verschillende maatregelen nemen om de kans op een overval te verkleinen. ‘Naast pinnen en contactloos betalen, wordt er steeds meer gebruikgemaakt van afroomboxen. Er zijn afroomboxen waarbij het geld dat je erin stopt meteen op je bankrekening staat en daarmee ook is verzekerd.’
Een slot op de deur in de avonduren is ook een optie. ‘Maar dat wordt in Nederland bijna niet toegepast. We zien het zeker als een oplossing, maar we begrijpen ook dat ondernemers niet als een juwelier of tankstation hun zaak willen runnen.’

In winter gaat deur op slot

Marco Honsbeek, die kort na de overval Verhage Floriande in Hoofddorp opende, is één van de weinigen met een slot op de deur. ‘Dat hebben we 6 jaar geleden ingevoerd toen er in de omgeving een overvalgolf plaatsvond.’ In de donkere maanden gaat de deur tussen 19.00 en 20.00 uur dicht. Het afhaalgedeelte is dan nog tot 22.00 uur open. ‘Het werkt ontspannend voor de medewerkers en de gasten in het restaurantgedeelte zijn er positief over. Het kost me geen omzet, want in de afgelopen 10 jaar heb ik mijn omzet alleen maar zien stijgen.’

Het deurbeleid bij Verhage Floriande is niet de enige maatregel die de veiligheid vergroot, vertelt hij. ‘Overal hangen camera’s, we
gebruiken een afroombox en hebben zowel voor als achter in de keuken een overvalknop waarmee we een stil alarm kunnen laten afgaan.’ Daarnaast zorgt hij ervoor dat er nooit iemand alleen in de zaak staat. En hij drukt zijn personeel op het hart om in het geval van een overval gewoon het geld mee te geven en niet voor problemen te zorgen.

Al deze veiligheidsmaatregelen zijn niet onopgemerkt gebleven. Tijdens de Week van de Veiligheid in oktober won Verhage Floriande de Wel-Zo-Veilig-Award in de categorie horeca. Marco Honsbeek is al enige jaren nauw betrokken bij de Week van de Veiligheid en voert regelmatig overleg met KHN en het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Welke maatregelen je ook neemt; erover communiceren is cruciaal. ‘Laat weten dat er gepind wordt, dat er camera’s hangen, dat er een afroombox wordt gebruikt. Een overvaller ziet dan in de voorbereiding al dat er weinig te halen valt.’ Ook is bewustzijn bij ondernemers en medewerkers belangrijk, benadrukt KHN. ‘We hebben een veiligheidskaart gemaakt met duidelijke tips met op de achterkant een checklist die je als ondernemer bij een werkoverleg kunt bespreken. Hoe doen wij de opening en sluiting? Hoe vaak maken we gebruik van de kluis? Breng het onder de aandacht, dan is iedereen bewuster en alerter.’ 

7 veiligheidstips om overvallen op cafetaria’s te beperken

Wat kunnen ondernemers en medewerkers doen om de kans op een overval te verkleinen? Een greep uit de tips van Koninklijke Horeca Nederland.

  • Zorg ervoor dat gasten niet makkelijk achter de balie kunnen komen
  • Zorg ervoor dat gasten geen zicht hebben op de kassalade
  • Maak de kas niet op tijdens openingsuren
  • Maak gebruik van een afroombox
  • Promoot pinnen
  • Communiceer welke veiligheidsmaatregelen er zijn genomen
  • Bespreek veiligheid met elkaar
Reageer op dit artikel