artikel

Negatief in het nieuws; hoe moet je reageren?

Bedrijfsvoering 21

Wat doet publiciteit over een boek of media-aandacht over een incident met je cafetaria? En hoe moet je reageren? Experts geven tips over hoe cafetariaondernemers zich kunnen weren tegen negatieve publiciteit buiten eigen schuld om.

Negatief in het nieuws; hoe moet je reageren?
Cafetariahouders en oud-voetballer Gerard den Haan. Foto: Studio38C

Gerard den Haan is de slechtste voetballer van Nederland. Dat staat te lezen op de cover van een boek van Cécile Koekkoek die het ruige leven van de oud-voetballer van NAC beschrijft. Het boek krijgt veel aandacht, mede door Johan Derksen die uitgever is van het boek en prominent tafelgast bij het populaire tv-programma Voetbal Inside.

Den Haan is inmiddels succesvol cafetariahouder en runt, sinds hij in 1995 de voetbalschoenen inruilde voor de frietschep, de lokale cafetaria ’t Akkertje in het Betuwse dorp Beneden-Leeuwen. De publiciteit rondom zijn boek doet hem en zijn zaak volgens eigen zeggen weinig. Natuurlijk vindt hij het leuk om op de radio of televisie zijn verhaal te doen over het boek, maar zakelijk gezien speelt het geen enkele rol. ‘Mijn zaak heeft een goede reputatie in de regio. Ik merk dat een groot aantal gasten niet veel geeft om voetbal. Sommige hebben er iets van meegekregen en noemen me gekscherend BN’er, maar ze kennen me als persoon niet echt en dat is prima zo’, aldus Den Haan.

Positief en negatief

De in Gorinchem geboren en getogen Den Haan relativeert het effect van publiciteit over zijn boek. ‘Publiciteit, zowel positief als negatief, is altijd maar even. Drie weken later is iedereen het alweer vergeten. Zo gaat dat overal. Wie hoort er nu nog iets over Patricia Paay?’.  Voor Den Haan geen signeersessies of boekacties in zijn cafetaria. Hij ziet het boek los staan van zijn cafetariazaak en wenst er geen gewin uit te halen. ‘Het liefst houd ik werk en privé gescheiden. Daarom woon ik ook een halfuur rijden van mijn zaak. Na het verschijnen van het boek heb ik één signeersessie gedaan in een café in Breda. Ik heb het ook veel te druk voor die flauwekul. Ik krijg zelfs aanvragen voor lezingen in het land. Maar ik ben het liefst in mijn cafetaria.’

 


‘Na het verschijnen van het boek heb ik één signeersessie gedaan in een café in Breda. Ik heb het ook veel te druk voor die flauwekul’

Cafetariahouder en oud-voetballer Gerard den Haan. Foto; Studio38C

 


 

Arrestatie in je zaak

Voetballers kunnen ook voor gedoe zorgen. Dat merkte de Bosche cafetaria Kees Kroket enkele jaren geleden. De zaak kwam buiten eigen schuld om in de media toen profvoetballer Anthony Lurling van NAC werd opgepakt na een vermeende vechtpartij in de zaak. Via sociale media ging de foto van de gearresteerde Lurling snel rond en het tv-programma Voetbal Inside maakte op ludieke wijze melding van het incident. Kees Kroket ging over de tong.

Volgens Frank Peters, expert op het gebied van reputatiemanagement en crisiscommunicatie, was hier sprake van een vervelend incident. ‘Maar de negatieve uitstraling is er meer voor Anthony Lurling dan voor Kees Kroket. Ik was de week na het incident in de Rotterdamse Kuip bij een wedstrijd van Feyenoord. Daar hingen de spandoeken voor Kees Kroket. Het heeft ze in ieder geval publiciteit en televisieaandacht opgeleverd’, aldus Peters, eigenaar van Virtus Communications in Naarden-Vesting en schrijver van het boek ‘Reputatie onder druk’.

Kevin Lamers van Buzzcapture in Amsterdam, specialist in reputatiemanagement en social media monitoring, adviseert een onderneming als Kees Kroket om ad rem een reactie te geven. ‘Het feit dat de zaak in de picture is rondom een incident geeft aan ‘dat zelfs voetballers’ er een kroketje komen trekken. Hij zou bijvoorbeeld zelf de lokale pers kunnen benaderen om te zeggen dat hij probeert de veiligheid te garanderen én bijvoorbeeld een speciale actie kunnen lanceren waarbij hij tijdelijk een #krokettengate-kroket voor 1 euro aanbiedt.’

 


‘Er gaat bij vervelend nieuws vaak wel zes tot twaalf maanden overheen voordat pagina één van Google weer neutraal is’

-Frank Peters, Virtus Communications


In ieder geval reageren

Negatieve aandacht heeft volgens Peters vandaag de dag meer impact dan in de tijd voor het internet. ‘Toen werd daags na de publicatie de vis weer verpakt in de krant. Als je nu negatief in het nieuws komt, kan je dat online nog lang achtervolgen. Pagina één van Google is bepalend voor jouw reputatie. Wat daar over jouw bedrijf te vinden is, zal het beeld bepalen bij de omgeving. Er gaat bij vervelend nieuws vaak wel zes tot twaalf maanden overheen voordat pagina één van Google weer neutraal is. En als je pech hebt nog langer. Bovendien is de impact van negatief nieuws in een kleine lokale gemeenschap impactvoller dan bijvoorbeeld in de grote stad’.

Maar hoe moet je dan reageren wanneer buiten jouw schuld om vervelende en negatieve berichten over jouw cafetaria in de media komen? Volgens Lamers moet je in de meeste gevallen in ieder geval wél reageren. ‘Wanneer er slecht nieuws komt en je zwijgt hierover, stem je eigenlijk toe rondom het slechte nieuws. Het is dus aan de ondernemer zelf om aandacht te vragen voor de gebeurtenis wanneer hij verwacht dat het zijn zaak niet veel goed zal doen. Een eerlijk en open antwoord zal hierin gewaardeerd worden.’

 


‘Wanneer er slecht nieuws komt en je zwijgt hierover,
stem je eigenlijk toe rondom het slechte nieuws’

Kevin Lamers, Buzzcapture


Niet in paniek raken

Peters vindt dat je vooral rustig moet blijven en niet direct in paniek moet raken. ‘Als er negatieve berichten verschijnen, moet je zelf heel actief werken aan het verspreiden van neutrale en positieve berichten over jouw bedrijf in de (online) media. Stimuleer anderen om positieve verhalen over jouw bedrijf te verspreiden of om positieve recensies te schrijven op reviewsites. Dwing gasten daar niet toe, want dat is kansloos. Maar stimuleer ze op de eerste plaats door gewoon een heel goed product te leveren. En als klanten tevreden zijn, kun je ze vragen om hun ervaring te delen op social media.’

Imago

Terugkomend op het nieuwe boek over Gerard den Haan denkt Lamers dat dit boek wel degelijk van invloed kan zijn op het imago van cafetaria ’t Akkertje. ‘Hoewel het boek gaat om de ‘slechtste voetballer’ van Nederland, gaat het eigenlijk om het feit dat hij tegenwoordig een snackbareigenaar is. Mensen worden benieuwd naar het eten uit de snackbar. De kroketten worden immers gebakken door de ‘slechtste voetballer’ himself. ‘Zou hij wel goed kunnen frituren?’.

Kees Kroket was niet bereikbaar om een toelichting te geven.

Reageer op dit artikel