artikel

Kleinste Foodmaster is ook de schoonste

Bedrijfsvoering 47

Foodmaster Snackland op het Damrak in Amsterdam won onlangs de hygiëneaward van FHC Formulebeheer. Van alle Foodmasters in Nederland heeft Simon Ilcken zijn zaak het meeste op orde. Een bijzondere prestatie, alhoewel Ilcken het de normaalste zaak van de wereld vindt.

Kleinste Foodmaster is ook de schoonste
De Foodmaster aan het Damrak te Amsterdam is één van de drukste, maar ook de kleinste én de schoonste.. Foto: Diederik van der Laan

Wie met de trein naar Amsterdam komt voor bijvoorbeeld een dagje shoppen, loopt negen van de tien keer van het Centraal Station over het Damrak verder het centrum in. Met een hoog toeristisch gehalte is het niet de mooiste straat van Nederland. Wel één van de drukste; op ieder moment van de dag, zeven dagen per week, wemelt het er van de mensen. Met de vele taxi’s en trams erbij is het ook behoorlijk luidruchtig.

Er is genoeg te eten, vooral de snelle hap. Vanaf het stationsplein tot de Dam – een afstand van nog geen 600 meter – kom je langs een Febo, een McDonald’s, twee Vlaamse friettenten, een Starbucks, een Delífrance, een KFC en vlak voor de Dam weer een McDonald’s. Er wordt op straat genoeg gesnackt, waardoor het Damrak ook niet de schoonste straat van Nederland is.

Hygiëne-award gewonnen

Dat Simon Ilcken met zijn Foodmaster tussen al dit geweld zijn zaak zó goed op orde weet te houden dat hij er de hygiëne-award van FHC Formulebeheer mee heeft gewonnen, is opmerkelijk. Hij is één van de twee uitbaters binnen die 600 meter die Vlaamse friet verkoopt. Dat staat ook met grote letters op de voorgevel. Ilcken heeft deze zaak al sinds 1980.

Dit is niet alleen de schoonste Foodmaster van Nederland, maar ook de kleinste. De hele zaak is 30 vierkante meter, het voorste deel slechts 9. Er is dan ook geen ruimte om te zitten, en het grootste gedeelte van de wachtende mensen staat buiten. ‘Niet meer dan drie minuten, dat is het doel’, zegt Ilcken.

Duizend mensen per dag

Knappe vent die cijfers kan losweken van de ondernemer, maar hij wil wel vertellen dat er dagelijks makkelijk duizend mensen langskomen. De meesten bestellen friet. ‘Als het druk is, verkopen we zes frietjes per minuut. Dus het is scheppen en doorscheppen.’

Het aanbod is verder miniem; naast de friet staan er acht snacks en twee broodjes op het menu. En heel veel saus. Ilcken biedt zijn gasten maar liefst 25 verschillende soorten aan, waaronder samourai, andalouse, picalilly en drie soorten mayonaise.

 


 

Foto: Diederik van der Laan.

‘Ook maken ze bovenop de koelkasten schoon, dat wordt in keukens nogal eens vergeten’

-Simon Ilcken


Schoonmaken

Veel tijd voor schoonmaken tijdens openingsuren is er niet. Wanneer het druk is, staan er drie medewerkers in de kleine ruimte; één aan de bakwand, één die schept en één die bestellingen opneemt en afrekent. ‘Ik kan er niet nog iemand bijzetten om schoon te maken en bij te vullen. Als er te veel mensen staan, lopen ze elkaar in de weg. Dat willen ze niet.’

Er is natuurlijk wel tijd om even een doekje over de counter te halen of om te vegen. Maar een kleine zaak moet improviseren. Als het tijd is om de stoep te vegen, wordt het middenstuk van de balie eruit geschoven zodat een van de medewerkers naar buiten kan. Ilcken kijkt daarbij verder dan de stoep voor de zaak. Naast de Foodmaster zit nog een winkel, dan volgt een steegje. Ook daar wordt geveegd. ‘Ik wil niet dat mijn buren last hebben van troep op straat’, zegt de ondernemer.

Alles van z’n plek getrokken

De grote schoonmaak gebeurt iedere dag voor de opening. Doordeweeks sluit deze Foodmaster om 3.00 uur en komen twee medewerkers vanaf 8.00 schoonmaken. Daar hebben ze twee uur de tijd voor, omdat om 10.00 uur de deur alweer opengaat. ‘Ze maken de frituur schoon, de afzuigkap, de sauspompen en alles wordt van z’n plek getrokken. Ook maken ze bovenop de koelkasten schoon, dat wordt in keukens nogal eens vergeten. Ze vullen ook alles bij.’

De frituuroven heeft natuurlijk het meest te verduren. De zaak draait op drie friteuses met in totaal zes mandjes. Frituurvet filteren is er niet bij. ‘Dat heeft geen zin. We gooien het elke dag weg.’ Zaterdag- en zondagochtend gaat de winkel pas om 6.00 uur dicht. Dan wordt er vier uur lang schoongemaakt voordat de zaak weer opengaat om 10.00 uur.

 

Foodmaster Damrak

Als het tijd is om de stoep te vegen, wordt het middenstuk van de balie eruit geschoven zodat een medewerker naar buiten kan. Foto: Diederik van der Laan.

Grootste uitdaging

Ilcken werkt zelf niet meer in de zaak, wel is hij nog iedere dag aanwezig. ‘De grootste uitdaging is het controleren. Je kunt niet alleen zeggen dat iets moet gebeuren, want dan gebeurt het soms niet.’ Reden voor Ilcken om vooral met oudere, ervaren krachten te werken. ‘Ik ben gestopt met jonge mensen aannemen, daar moest ik constant achteraan lopen. Bij mij zijn de meesten boven de dertig en werken al een jaar of tien bij me.’

Met de oudere, goed ingewerkte medewerkers erbij heeft Ilcken inmiddels een goed team staan van in totaal negen man. ‘Ze weten wat ik wil. Heeft iemand geen haarnetje? Daar wordt iets van gezegd. Laatst had iemand ketchup op de rug. Hoe krijg je het voor elkaar? Dan loopt iemand even naar achteren om een nieuwe jasje te halen. Zo houden ze elkaar scherp.’

Het klinkt simpel, maar dat is het niet altijd, weet hij. ‘Het moet wel in je zitten, je moet het zien. Ik ben er constant mee bezig. Hygiëne is niet één keer in de week een lijstje invullen. Het is een tweede natuur. Mensen die bij ons komen vertrouwen ons, geven ons geld. Dan moet alles in orde zijn.’

Reageer op dit artikel