artikel

Frietboutique is eigenwijs, en dat is maar goed ook

Bedrijfsvoering 351

Frietboutique is eigenwijs, en dat is maar goed ook
(c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal.

Sammy en Pebbles zijn vriendinnen die doen wat ze willen; dat klinkt als een stel rebelse tieners. Het zijn echter creatieve dames die er een geheel eigen stijl van ondernemen op na houden. ‘We nemen onszelf niet zo serieus.’ Intussen is aan het succes van hun Frietboutique te zien dat ze dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn.

Het gesprek met Sammy Berendsen en Pebbles van Noorden, beiden 28 jaar, vindt plaats op het terras van Frietboutique in Rotterdam. Het opende twee maanden geleden de deuren op een toplocatie, in de altijd bruisende Witte de Withstraat in het centrum van Rotterdam. Dit is de tweede zaak van de jonge horecaondernemers.

Begonnen met ijs

In Amsterdam Oud-Zuid starten ze in 2013 IJsboutique, dat eind 2014 wordt omgedoopt tot Frietboutique. ‘Met alleen ijs zouden we het niet redden’, weet Sammy. ‘Dus dachten we na over wat erbij zou passen, iets wat we allebei ook leuk en lekker zouden vinden. Dat werd dus friet, verse friet. En nu kunnen we het hele jaar openblijven en ook het hele jaar ijs verkopen.’

Ondernemers en vriendinnen

Sammy en Pebbles ontmoeten elkaar in 2010 op Ibiza, waar ze beiden een seizoen bij een beachclub werken. ‘We zijn ondernemers, vriendinnen, we wonen samen en we gaan samen op vakantie’, lacht Pebbles. Worden ze elkaar dan niet een keer zat? ‘Niet echt. We praten over alles en denken over veel dingen hetzelfde.’

Frietboutique

(c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal

Ondernemen op gevoel

Heel veel ervaring hebben de twee in het begin niet. ‘Ik heb de hotelschool gedaan en Sammy heeft altijd in de horeca gewerkt. Maar er is geen boek waarin staat hoe we Frietboutique moeten runnen. We laten ons graag adviseren, maar uiteindelijk doen we wat we zelf denken dat het beste is en het beste bij ons past. We ondernemen op gevoel.’

Beste friet van Amsterdam

Die instelling heeft de twee op zakelijk gebied tot nu toe alleen maar goed gedaan. Inmiddels staat de zaak bekend om de uitstekende kwaliteit. In de laatste AD Friettest werd Frietboutique uitgeroepen tot beste van Amsterdam. Gasten komen ook vooral voor de verse friet, met schil. Ze betalen dan wel €2,50 (klein) tot €3,25 (groot) en een sausje kost extra.

(c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal

Veel variatie

Op de relatief kleine kaart van Frietboutique zijn verder de meest populaire snacks te vinden. Dat zijn er niet veel, maar wel in allerlei variaties zoals rendangkroketjes, een MRIJ-kroket, een oudekaaskroket en truffelkroketjes.

Duidelijke lijn gekozen

Andere bijzondere creaties zijn oesterzwambitterballen en bieterballen. Geen hamburgers. ‘We willen ons focussen’, zegt Sammy resoluut. ‘Mensen zeiden ook dat we pannekoekjes erbij moesten doen, of salades. Maar dat werkt niet voor ons. We hebben voor deze lijn gekozen en daar blijven we bij.’

8000 kilo per week

De prijzen liggen hoger dan in de meeste cafetaria’s, maar mensen hebben het er klaarblijkelijk voor over. Over omzet willen ze niet praten, maar bij Frietboutique gaan er meer dan 8000 kilo aardappelen per week doorheen, verdeeld over Amsterdam, Rotterdam en een productiekeuken in Diemen waar ook aardappelen worden gesneden en voorgebakken. De friet uit Diemen gaat naar andere horecazaken. Frietboutique staat namelijk ook bekend om de verse voorgebakken friet die het aan de horeca levert.

Frietboutique

Frietboutique in Rotterdam. Foto: Joep van der Pal

Ron Blaauw was de eerste

De samenwerking met andere horecazaken is ooit begonnen met topkok Ron Blaauw, die op een dag in de zaak in Amsterdam een frietje kwam bestellen. Pebbles: ‘We waren een week open, de friet was nog niet eens perfect.’

Maar Blaauw vond het lekker. ‘We zijn toen begonnen met leveringen aan zijn hotdogrestaurant The Fat Dog. Nu leveren we aan zestig zaken in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. We voorzien in de behoefte van chefs aan lokale en eerlijk producten. Zij willen ook kunnen vertellen waar de friet en aardappels vandaan komen.’

Naamsbekendheid creëren

De productiekeuken is de vestigingen van Frietboutique qua omzet inmiddels aan het inhalen. ‘Maar het versterkt elkaar enorm. Wij geloven dat we onze winkels ermee ondersteunen’, zegt Sammy. ‘We creëren erg veel naamsbekendheid. Negen van de tien restaurants vermelden met trots onze naam op hun menukaart. En er zijn zaken die onze frietzakjes of ons vetvrij papier gebruiken.’

Lokale ondernemers

Kleine restaurants in de buurt worden beleverd met een bakfiets. Dat is ook hoe Frietboutique zelf de producten binnenkrijgt; van kleine, lokale ondernemers. De banketbakker om de hoek komt drie dozen kroketten brengen (één van de in totaal vijf verschillende krokettenleveranciers) en de aardappels zijn van boer Arwin Bos in de Haarlemmermeer.

‘De juiste aardappel vinden was zo makkelijk nog niet’, vertelt Sammy. ‘Daar zijn we een halfjaar mee bezig geweest. Veel uitgeprobeerd, geproefd en gasten gevraagd wat ze vinden. We waren geen aardappelkenners toen we begonnen. Inmiddels zijn we dat wel.’

Frietje chocoladesaus

Naast de gangbare friet en snacks zetten de twee regelmatig bijzondere combinaties op de kaart. Vooral Hands off My Chocolate, een frietje met chocoladesaus dat is ontwikkeld samen met de gelijknamige Belgische chocoladefabrikant, trok de afgelopen tijd veel aandacht. ‘We proberen altijd creatief te zijn’, zegt Sammy. ‘Niet met het oogpunt om de media te halen. Nee, we willen graag onze gasten verrassen. En het moet gewoon lekker zijn.’

De Hands Off My Chocolate friet van Frietboutique. (Foto: Frietboutique)

Tegenhanger van frietje oorlog

In 2016 was Friet Romantique een grote hit (met zelfgemaakte mayonaise van cabernet sauvignon en olijvencrunch). Daarvoor werkten ze samen met chef-kok Raoul Meuwese van De Hoefslag in Bosch en Duin. De nieuwste creatie is Make Love Not War, gemaakt door chef-kok Freek Dekker van Biergarten in Rotterdam. ‘Een tegenhanger van frietje oorlog’, legt Pebbles uit. ‘Onder andere met bietenmayo, pindasaus met kokos, citroengras en pikante peper.’

Meer uit bestaande winkels halen

In de nabije toekomst willen ze vaker samenwerken met chefs. Sammy: ‘We hoeven niet meer uit te breiden qua winkels. We willen wel alles uit onze bestaande winkels halen. Chefs vinden het ontzettend leuk om voor ons iets te bedenken. De gerechten staan ook bij hen op de kaart. En als we samenwerken met bekende chefs, is daarvoor natuurlijk veel aandacht.’

Zakelijker geworden

Duidelijk is dat Sammy en Pebbles geen doorsnee-ondernemers zijn. ‘Waar de meeste mensen plannen maken en strategieën bepalen, leven wij meer in het nu en halen uit elke dag het beste’, zegt Sammy. ‘We proberen erin te staan als de vrije vogels die we jaren geleden ook waren. We nemen onszelf niet zo serieus, maar ons werk natuurlijk wel. En de laatste jaren zijn we wel wat zakelijker geworden.’

Veel fouten gemaakt

Ze doelt op de tijd dat ze met z’n tweeën in de zaak stonden. ‘In het begin hebben we niemand aangenomen. Dat was niet te doen; twaalf uur per dag werken, de frituur liep tien keer over, vriezers bleven openstaan waardoor al het ijs smolt. We hebben heel veel fouten gemaakt, ook met de administratie. We waren te veel met de voorkant bezig. Dan dacht ik na drie maanden: ‘Ik ga eens iets doen.’ Dat kan natuurlijk niet.’

Niet meer actief in de zaak

Inmiddels heeft Frietboutique dertig mensen in dienst, verdeeld over twee locaties en de productiekeuken, waar vier mensen werken. De tijd dat ze zichzelf inroosterden, is nu ook voorbij.

Pebbles: ‘We werken niet meer actief in de winkels, dat is een grote stap die we gemaakt hebben. Daardoor hebben we de ruimte om creatieve dingen te bedenken en zijn we echt bezig mét de zaak in plaats van ín de zaak.’

Vol zelfvertrouwen

Als ondernemers zijn Sammy en Pebbles tot rust gekomen en ze barsten van het zelfvertrouwen. Pebbles: ‘We waren eerst heel erg bezig met de concurrentie. Nu niet meer, dat vind ik zó fijn. We doen lekker ons eigen ding.’

Het frietje chocoladesaus kreeg overigens een niet al te beste recensie in Het Parool. Ook daar liggen de dames niet meer wakker van. ‘Vroeger wel’, weet Pebbles. ‘Onze gasten vonden het lekker, want we hebben er in een maand vierhonderd van verkocht. Daar gaat het toch om?’


Reageer op dit artikel