artikel

Kwalitaria Délifrance: kansrijke combinatie

Bedrijfsvoering 39

Nog niet zo lang geleden zag Raymond Brandwacht Abraham. De kok besloot het beroepsmatig over een andere boeg te gooien. ‘Ik had het werken voor een baas wel gezien. De uitdaging van een eigen zaak lonkte al veel langer. De tijd was nu echt rijp om de stoute schoenen aan te trekken. Als je ouder wordt, ga je beter nadenken over wat je nog echt wil. Anders hoeft het op een gegeven moment niet meer.’

Kwalitaria Délifrance: kansrijke combinatie
Raymond en Angela Brandwacht van Kwalitaria Délifrance Marktplein Twello.

R aymond Brandwacht (50) begon onlangs met zijn vrouw Angela aan een nieuw avontuur. Het echtpaar is sinds 4 april eigenaar van Kwalitaria Délifrance Marktplein in Twello. ‘Daarmee is een langgekoesterde droom uitgekomen. Ik heb altijd met plezier in de keuken van cafetaria’s en restaurants gestaan, maar dit voelt toch heel anders. Het is echt van jezelf. Je kunt ideeën ontplooien en ik vind het fijn om de eindverantwoordelijkheid te dragen. Ik was toe aan een volgende stap.’

Kwalitaria Délifrance: Raymond en Angela Brandwacht‘Anderhalf jaar geleden zag ik een advertentie van Kwalitaria en Délifrance. Ze zochten ondernemers voor nieuw te openen vestigingen. Dat sprak me gelijk aan. Vooral de combinatie cafetaria en broodjeszaak is kansrijk in mijn ogen. Als kok werd ik al snel enthousiast van het veelbelovende concept. Met veel variatie, verse en verantwoorde producten en een stuk beleving speel je in op de huidige behoefte. Kortom, ik besloot te reageren.’

Langzame start

‘In eerste instantie kreeg ik de mogelijkheid om in een andere plaats te beginnen. Maar daar had ik geen goed gevoel bij. Ook de afstand tot mijn woonplaats Raalte was niet zo gunstig. Het aanbod sloeg ik dus af, met de afspraak dat ik benaderd zou worden als er weer wat vrij zou komen. Bij Twello klopte het totaalplaatje en durfde ik het aan. Aangezien het om nieuwbouw ging, duurde het nog een tijd voordat de zaak open kon.’

Kwalitaria Délifrance

Kwalitaria Délifrance: Raymond en Angela BrandwachtDat het Kwalitaria Délifrance moest worden, was vrij snel duidelijk. ‘Als kok voel ik me er prettig bij. Je kunt met het concept veel zelf doen. Het ambachtelijke karakter spreekt aan. De producten die we deels zelf klaarmaken zijn van prima kwaliteit en hebben een hoog versgehalte. Daarnaast is de naamsbekendheid van beide formules groot. Het publiek kent de merken, dat geeft vertrouwen. Daar lift je als startend ondernemer op mee. Als je onder eigen vlag moet beginnen, is het allemaal veel lastiger. Ook de plek van de zaak is bepalend. We zitten hier in Twello op een echte A-locatie. Franchiseorganisaties weten precies waar ze moeten zijn, ze zitten er bovenop als er mooie locaties vrijkomen. Anders is het vaak net niet.’

Aantrekkelijke plek

Kwalitaria Délifrance: Raymond en Angela Brandwacht

Raymond en Angela Brandwacht maken de producten deels zelf.

Brandwacht is enthousiast over de locatie. ‘Het is in het centrum van Twello. Dat betekent volop traffic, maar ook de buurtbewoners vormen een belangrijke doelgroep. Het pand is van alle kanten goed zichtbaar en er zijn voldoende parkeerplaatsen op loopafstand. Het pand zelf is helemaal nieuw. De enorme glaspui en de ronde vorm van de gevel zorgen voor aantrekkingskracht. Dat hebben we al gemerkt, want vanaf dag 1 weet men ons te vinden.’
‘De start was overweldigend. Als nieuwkomer ben je natuurlijk interessant. Mensen zijn nieuwsgierig en willen het best een keer proberen. Dat betekent dat je direct een goede indruk moet maken, anders ben je de klant misschien gelijk weer kwijt.’ ‘In zo’n beginfase is het wel aanpoten en scherp zijn. Je moet wennen aan de nieuwe situatie, medewerkers moeten hun draai nog vinden en het is heel druk. Het is handig dat je dan over allround personeel beschikt, daar is ook op geselecteerd. Dat maakt je flexibel.’

Toekomst

Kwalitaria DélifranceDe toekomst ziet Brandwacht positief in. ‘Heel positief. Op basis van de eerste weken valt hier een prima omzet te halen. Dat moet ook wel, want de investering en huur zijn niet mals. Maar met onze mooie shop-in-shop formule zijn we de hele dag aantrekkelijk voor het publiek. Ze kunnen terecht voor koffie met gebak, vers belegde broodjes, maaltijdsalades, heerlijke zelfbereide vleesgerechten, snacks en friet met speciale kruiden. We hebben genoeg te bieden.’ 

Tips

  • Aansluiten bij een franchiseorganisatie biedt veel voordeel.
  • Je profiteert van de naamsbekendheid, dat scheelt reclamekosten.
  • Je wordt goed begeleid en hoeft het wiel niet zelf uit te vinden.
  • Je hebt een voorsprong richting banken, de financiering vormt geen probleem.
  • De combinatie broodjeszaak en cafetaria is kansrijk, het zorgt voor spreiding.
  • Besteed veel aandacht aan uitstraling en comfort van je zaak.
  • Met allround medewerkers blijft je organisatie flexibel.
  • Als eigenaar ben je ook het gezicht van je zaak, dus laat je zien.
Reageer op dit artikel