artikel

Wat cafetaria’s kunnen leren van SNCKBR

Bedrijfsvoering 62

Vernieuwende concepten zien vaak in Amsterdam het levenslicht en worden daarna in andere steden uitgerold. Een goed voorbeeld is SNCKBR in de Van Woustraat. Samen met Ronald Lases, eigenaar van de Frietfabriek in Amstelveen, nemen we een kijkje. ‘Dit is geen snackbar, zelfs de frituur ontbreekt.’

Wat cafetaria’s kunnen leren van SNCKBR
Allon Kijl (rechts) van SNCKBR laat Ronald Lases een gerecht proeven. Foto: Fotobureau Dijkstra

Allon Kijl is samen met Melle Schellekens, Sander de Klerk en Marco van Velthooven eigenaar van SNCKBR, dat ruim een jaar geleden in de Van Woustraat in Amsterdam van start ging,  op de oude plek van de befaamde snackbar Barbarella. Kijl ontvangt Ronald Lases gastvrij en laat hem aan het eind van het gesprek ook wat proeven van de kaart. Na de kennismaking dringt de vraag zich al snel op: is SNCKBR eigenlijk wel een snackbar? Allon Kijl snapt de verwarring. ‘We hebben lang over de naam gediscussieerd. Uiteindelijk gaf de doorslag dat de ludieke naam zonder klinkers een hoge merkbekendheid zou genereren door de combinatie snackbar en gezonde producten. Noem het een knipoog. Het heeft beslist ook voor een marketingvoorsprong gezorgd. We kregen veel aandacht van de pers en de mensen waren nieuwsgierig.’

SNCKBR

De SNKBR Burger.

Maar de gasten krijgen niet wat ze verwachten, want SNCKBAR is allesbehalve een traditionele cafetaria. Daarom moesten de initiatiefnemers na veel publiciteit in het begin harder werken om extra uitleg te geven en de juiste doelgroep te bereiken. Kijl: ‘Daar hebben we inderdaad mee te maken gehad. Ik denk dat de term healthy casual

SNCKBR

SNCKBR

dining de lading beter dekt. Ons assortiment biedt een gezonder aanbod en is veel breder dan alleen friet en snacks. Kwaliteit, smaak en beleving, daar draait het om.’ Ronald Lases noemt SNCKBR een trendy horecagelegenheid. ‘Ik zie het meer als een modern eet-café’, reageert de Amstelveense cafetariahouder. ‘Het is een sfeervolle zaak met een ruime opzet waar je kunt eten en drinken en waar de bar een prominente rol heeft. De typische snacks mis ik, al zijn er wel wat gerechten met een link naar de cafetaria, zoals friet, hamburgers, pizza en shoarma. Zelfs een frituur ontbreekt.’

‘Friet is voor ons een bijproduct’

SNCKBR

Ludiek: een automatiek, zaak, een verwijzing naar de herkomst van de zaak.

Dat laatste is een bewuste keuze, zo geeft de eigenaar van SNCKBR aan. ‘Friet is voor ons een bijproduct. Het wordt bereid in de oven, dat is gezonder. Natuurlijk geeft dit een minder knapperig effect. Dat zeggen we er ook eerlijk bij, we noemen het ‘net-niet-friet uit de oven’.’ Er zijn meer uitgangspunten die refereren aan een verantwoorde maaltijd. Zo worden de meeste vleesgerechten op de bakplaat gegrild, ligt de nadruk op verse ingrediënten, fruit en groenten, zijn de producten vrij van E-nummers en wordt er spaarzaam met vet omgegaan, bijvoorbeeld als het gaat om de sauzen. ‘We mikken op een jong en zelfbewust publiek. Onze belangrijkste doelgroep is tussen de twintig en 36 jaar.’ Na een jaar is Kijl tevreden over de resultaten. SNCKBR heeft duidelijk bestaansrecht, zo stelt de eigenaar vast. Er is inmiddels een tweede vestiging geopend in de Kinkerstraat in Amsterdam. ‘We willen nog voor de zomer ook open in Eindhoven, onze derde vestiging, en zijn van plan verder door te groeien in andere steden. Eventueel doen we dat met behulp van lokale partners.’
Het gaat overigens niet allemaal vanzelf, aldus Kijl. ‘In een nieuw concept moet je veel energie steken. Je kunt niet achteroverleunen, maar moet steeds nauwlettend de vinger aan de pols houden en indien nodig bijstellen. Het is nooit af.’ Dan is het de hoogste tijd om wat te proeven. Lases kiest voor een SNCKBR Burger en heeft een positief oordeel. ‘Het ziet er goed uit en het smaakt ook prima, al zou ik er niet voor omrijden.’ In zijn totaliteit ziet de ondernemer van de Frietfabriek zeker kansen voor SNCKBR. ‘Vooral als avondzaak. Het is in mijn ogen geen directe concurrent voor de doorsnee cafetaria, daarvoor zijn er te veel verschillen. Indirect misschien wel, omdat er steeds meer horecagelegenheden uit dezelfde ruif eten.’ Zijn er onderdelen die cafetaria’s kunnen overnemen? Lases: ‘Er is een opstelling met kratten waarin de gezonde producten en ingrediënten zijn uitgestald, dat zorgt voor een mooie versbeleving. Verder ben ik enthousiast over het systeem waarbij gasten wordt gevraagd hun oordeel te geven over het bezoek. Dat is zeker nuttig. Dan houd je jezelf een spiegel voor en kun je werken aan verbeteringen.’ 

Wat kunnen  cafetariahouders leren van SNCKBR?

SNCKBR is weliswaar geen echte fastfoodzaak, toch zijn er punten waar cafetaria’s eventueel iets van kunnen overnemen.

  • Zorg voor sfeer en beleving, zeker in een zaak met veel zitgelegenheid
  • De presentatie van schotels en producten verdient aandacht
  • Maak werk van de versbeleving, maak het zichtbaar
  • Geef gasten de mogelijkheid om hun oordeel te geven
  • Een ruime opzet gaat ten koste van het aantal zitplaatsen, maar biedt ook voordeel in de vorm van comfort
  • Een automatiek is een leuk decorstuk en heeft in dit geval ook nog een ludieke functie
  • Klanten moeten benaderd worden als gasten, geef ze alle aandacht
  • Voer een concept consequent door, zoals hier voor ‘verantwoord’ is gekozen
  • Door vernieuwend en anders te zijn, trek je belangstelling. Dat biedt kansen
  • De term ‘healthy casual dining’ dekt bij SNCKBR de lading beter dan het traditionele ‘cafetaria’
  • De ludieke naam zorgde voor een marketingvoorsprong
    matiek.


top100

Schrijf je hier in voor de Cafetaria Top 100

Reageer op dit artikel