artikel

Cafetaria Toontje breidt uit met restaurant: Toontje in de stad

Bedrijfsvoering 41

Om bij de tijd te blijven moet je regelmatig investeren in personeel, apparatuur of een verbouwing. Uitbreiding kan een optie zijn als het omzetplafond is bereikt. Dat is niet altijd mogelijk op dezelfde locatie. Dan biedt een tweede zaak uitkomst. Toon en Margé Heesbeen kozen voor die weg. Het werd geen cafetaria, maar een restaurant. ‘We zochten een nieuwe uitdaging en wilden iets anders.’

Cafetaria Toontje breidt uit met restaurant: Toontje in de stad
Toon en Marge Heesbeen hebben Cafetaria Toontje en Restaurant Toontje in de Stad

Het ligt niet voor de hand, toch gebeurt het zo nu en dan: cafetariahouders die een restaurant beginnen. In Zaltbommel trok het echtpaar Heesbeen begin dit jaar de stoute schoenen aan. De eigenaren van cafetaria Toontje op bedrijventerrein De Ooijk, openden in het centrum van de stad eetgelegenheid Toontje in de Stad.

Margé en Toon Heesbeen in restaurant Toontje in de Stad.

Restaurant Toontje in de Stad

‘Na drie jaar staat de cafetaria als een huis en wilden we een volgende stap maken. Er waren op onze huidige plek geen groeimogelijkheden. Een tweede cafetaria erbij zagen we niet zitten, dan kom je in je eigen vaarwater terecht. Een andersoortige eetgelegenheid moest het worden. Het plan kwam in een stroomversnelling toen in de binnenstad op een mooie locatie een pand vrij-kwam. Die kans grepen we aan. Een meevaller was de lage huur, zeker ten opzichte van de pachtprijs die voor de cafetaria moet worden betaald.’

Een restaurant is wel wat anders

Het is wel wat anders zo’n restaurant. ‘Ja, dat zijn we ons ook bewust, aldus Toon. ‘Maar Margé heeft al eerder gewerkt in een restaurant, dat scheelt. En Toontje in de Stad is een laagdrempelige zaak, geen sterrenrestaurant. Maar het klopt, het is gewoon een andere tak van sport. Zo is niet iedereen geschikt om er aan de slag te gaan. Dat betekent een ander team medewerkers, uitwisselen is lastig. En we hebben een kok aangenomen. Het interieur heeft veel aandacht gekregen, comfort en beleving bieden, is zeker in een restaurant van groot belang. Het is gezellig en veel ruimer van opzet dan de cafetaria.’ Bij de keuze van een concept hebben eigen ervaringen de doorslag gegeven. ‘We misten een toegankelijk restaurant voor het grote publiek in Zaltbommel. Een zaak waar je lekker kunt eten zonder poespas. Voor ieder wat wils en waar de Nederlandse kaart centraal staat. Dus met bekende en betaalbare gerechten zoals biefstuk, varkenshaas, schnitzel, zalm, spareribs en hete kip.’

De zaken gaan goed

De zaak is drie maanden open en gaan goed. ‘Er blijkt behoefte aan een laagdrempelig restaurant met een gevarieerde en herkenbare menukaart. Daarbij speelt mee dat Toon een bekende naam is in Zaltbommel. Door de cafetaria hoefden we geen reclame te maken. De reacties zijn erg positief. We geven onszelf een jaar de tijd om het bewijs te leveren, maar het huidige beeld geeft veel vertrouwen voor de toekomst.’ Toch waren er wel een paar zaken waar de ondernemers rekening mee moesten houden. ‘In een restaurant moet alles vers worden bereid. Daar dien je bij de inkoop rekening mee te houden. Het is belangrijk om genoeg, maar niet te veel producten en ingrediënten in huis te hebben. Dat is niet makkelijk. Daardoor moet je wel eens wat weggooien en dat gaat weer ten koste van je rendement. Daarnaast ligt de piek in de cafetaria rond de lunch en de avondspits. Een restaurant komt pas veel later op gang. Dat komt ook omdat de lunch daar nog moet groeien.’

De beide bedrijven zijn heel anders van opzet en volledig gescheiden. ‘We kunnen meerdere doelgroepen bedienen en van kannibalisme is geen sprake. Een nieuw onderdeel zorgt beslist voor een impuls en groeikansen. Het is wel hard werken en veel uren maken, maar dat is geen probleem. We werken in deze nieuwe situatie wel veel minder samen, dat is eigenlijk nog de grootste verandering.’ 

Tips Toon en Margé Heesbeen

  • Profiteer van je naamsbekendheid, ook een nieuwe zaak lift erop mee.
  • Werk in het restaurant en de cafetaria met een ander team medewerkers.
  • Luister goed naar de ervaringen van de klant en doe er je voordeel mee.
  • Benut de mogelijkheden van social media om ergens aandacht op te vestigen.
  • Kijk kritisch naar het concept van je tweede zaak, het is doorslaggevend voor succes.
  • Met twee cafetaria’s in één plaats vis je meestal in dezelfde vijver, kies daarom voor een ander type bedrijf.


top100

Schrijf je hier in voor de Cafetaria Top 100

Reageer op dit artikel