artikel

Burger Business goed voor 150.000 hamburgers per jaar

Bedrijfsvoering 171

Valentijn Prince start in 2014 na zijn opleiding aan de Hogere Hotelschool met broodjeszaak Valentino in Tilburg. Niet iedereen reageert even enthousiast. Drie jaar later heeft hij een compagnon, tachtig medewerkers, twee vestigingen en verdient hij zijn geld met hamburgers. ‘In 2016 hebben we er 150.000 verkocht.’

Burger Business goed voor 150.000 hamburgers per jaar
Valentijn Prince (links) en Maarten van Mol, bedrijfsleider in de Tilburgse vestiging van Burger Business.

Het verhaal van de 26-jarige Valentijn Prince past prima in een jongensboek. Als hij in februari 2014 afstudeert aan de Hogere Hotelschool in Den Haag, keert hij terug naar Tilburg om er te starten met broodjeszaak Valentino’s. ‘Ik wilde met een eenmanszaak aan de slag in de horeca’, aldus Prince. ‘De keuze voor broodjes was voor mij een logische, ook omdat het mijn afstudeerproject was. Een goede boterham verdienen was het doel. Ik werkte zes dagen in de week alleen en had één dag hulp.’ De broodjes worden vers belegd en de jonge ondernemer spreekt van ‘best wel een succes vanaf de start’. De zaak sluit om 18.00 uur, er is dus nog ruimte in de avonduren. Die ruimte is er ook in het pand en daarom besluit Prince een keuken te installeren en te starten met de verkoop van hamburgers (en friet). Burger Business is geboren. ‘Dat is ontzettend uit de hand gelopen. In het begin dacht ik dat het nieuwsgierigheid was en dat de drukte wel zou afnemen, maar het werd alleen maar drukker.’

Van idee naar een zaak met 80 medewerkers

Burger Business

Burger Business © Fotopersburo Bert Jansen

Het verandert zijn (zakelijke) leven volledig. Er komt een compagnon, Daan van Loon (27), voor de operationele zaken. Prince verhuist naar kantoor, waar hij aan de slag gaat met het uitwerken van het concept. Binnen een jaar openen ze een Burger Business in Eindhoven. Vestiging 1B noemt Prince het zelf. ‘Ik vond het meer een pilot. We verkochten hamburgers, maar er was nog geen formule. We konden daar testen. In Tilburg werkte de gunfactor, in Eindhoven kende ik niemand.’ Belemmeringen blijken het allerminst, ook de tweede locatie is een hit. In dat jaar wordt niet alleen het concept uitgewerkt, maar ook geïnvesteerd. ‘Tachtig procent van onze omzet komt uit bezorging en daarop is alles afgestemd. Pas als de chauffeur binnenkomt, wordt bijvoorbeeld de bestelling gemaakt. Uitgangspunt is dat hij binnen een minuut op zijn scooter zit.’

Investeren in bezorging en bezorgers

Burger BusinessBezorging, misschien wel het grootste probleem voor fastfoodondernemers. ‘Ook voor ons was het niet gemakkelijk. We hebben alleen al 10.000 euro geïnvesteerd in warmhoudzakken met inductie. Het was een stevige zoektocht. En alle chauffeurs beschikken over een routeplanner.’ Prince haalt een tweede pijnpunt aan: bezorgers. ‘Daan en ik zijn nog jong en dat scheelt echt in de omgang. Onze bedrijfsleiders worden getraind om ze te motiveren en de rotte appels eruit te halen. Bovendien heb ik een stevig handboek geschreven, daarin staat zelfs de sollicitatieprocedure. Maar het belangrijkste is dat je goed voor je mensen zorgt. Wij hebben veel bezorgers die al vanaf de start voor ons werken.’

Burger Business berust op vier pijlers

Burger Business

Burger Business

Het (succes van het) concept rust volgens Prince op vier pijlers: kwaliteit, uitstraling prijsstelling en service. ‘Onze hamburger van 100 procent rundvlees komt van een lokale slager, die ze met de hand maakt. Ik vertelde dat ik de beste burger van de stad wilde en we hebben hem er een aantal laten maken. Nu heeft hij een fulltimer in dienst die alleen maar hamburgers voor ons maakt. Nog steeds met de hand. In 2016 hebben we er 150.000 verkocht.’ Ook de groothandel is – ‘en blijft’ – bewust Tilburgs. ‘In het begin leverde hij één keer per week een halve container. Nu drie keer per week een halve vrachtwagen. Hij durfde het aan en dat vertrouwen betaal ik hem nu uit.’ Prince geloof in de kracht van één product. ‘Onze hamburger is van rundvlees en we hebben een halal-burger van kip. Die wordt in Rotterdam gemaakt, van Nederlandse kippen. Die markt is echt flink.’ Recent zijn twee vegetarische burgers toegevoegd. ‘We wilden geen vleesvervanger. We hebben er nu een op basis van bonen en een op basis van spinazie. Ik vind ze echt heerlijk, en dat uit de mond van een rasechte vleeseter.’

Hamburgers van de grill zijn het lekkerst

Burger Business

Burger Business

De bereiding is op een lavagrill. ‘We kunnen er veertig tegelijkertijd klaarmaken. We bakken ze een keer voor en daarna gaan ze kort op de grill. Op de barbecue is het lekkerst. Je moet de grill proeven.’ Het is dat de smaak volgens Prince zo het best is, want het apparaat is een hoofdpijndossier. ‘Er komt veel rook vanaf en het schoonmaken is erg lastig, maar we willen geen concessies doen. Zolang er geen apparaat op de markt is dat beter is, komt er hier niets anders.’ Met de prijs is Burger Business volgens hem eveneens onderscheidend. ‘Voor 10 euro heb je een menu. De gemiddelde besteding is 20 euro, de meeste bestellingen zijn voor twee personen.’

 

20 vestigingen in 2025

De eenmanszaak is inmiddels een bedrijf met twee directeuren, twee bedrijfsleiders en tachtig medewerkers. Ze zijn dan ook klaar voor verdere expansie en richten zich op Zuid- en Oost-Nederland. Plannen voor de Randstad zijn er niet, omdat Prince het idee heeft dat die markt – zeker in Amsterdam – verzadigd is. Nog dit jaar moeten twee nieuwe locaties openen, hij wil niet zeggen waar, en in 2025 moeten er twintig zijn. ‘Studenten en gezinnen met lagere inkomens zijn de belangrijkste doelgroepen. Dat blijkt uit data van Thuisbezorgd.’ Alles in eigen beheer is de ambitie. ‘Ik heb veel en goed rondgekeken in de Verenigde Staten en daar zie je dat de voor mij beste voorbeelden – Shake Shack en In-N-Out Burger – op die manier werken.’ Via Thuisbezorgd ontvangt hij ook recensies. Inmiddels zo’n 2000. ‘Klachten bekijken we heel serieus. Als vijf mensen mopperen over koud eten, dan kun je er van uitgaan dat dit ook zo is. Ik geef nooit geld terug, maar kies voor een gratis volgende bestelling. En als we iets zijn vergeten, dan bezorgen we altijd na. Er gaan bij ons absoluut dingen mis, maar we krijgen overall wel goede beoordelingen.’
Inmiddels is Valentino’s geschiedenis. Nu Burger Business volledig is ontwikkeld, bedacht Prince een nieuw concept voor een dagzaak: Toasty Business. ‘Tosti’s zijn de nieuwe hamburger, het is het proberen waard. Belangrijker is dat het idee is uitgewerkt aan de hand van de draaiboeken van Burger Business. Zie het als een lunch- en dinerkaart. Valentino’s liep prima hoor, maar dit is logistiek zoveel makkelijker. En stoppen op het hoogtepunt is mooi.’

Leestip: innoveren met hamburgers

 

Reageer op dit artikel