artikel

Cafetaria Twilight wil klanten betoveren

Bedrijfsvoering 66

Bezoekers betoveren, het ultieme Disney-gevoel creëren: bevangen worden door de magie van het moment. Dát is wat Mascha en Johan Safaric willen met hun cafetaria Twilight aan het Horsterplein in Zeewolde. ‘Dat alles klopt als je binnenkomt: producten, interieur, gastvrijheid.’ Mascha en Johan Safaric nemen Disneyland als voorbeeld voor hun bedrijfsvoering.

Cafetaria Twilight wil klanten betoveren
Cafetaria Twilight, Disney-gevoel ©Kastermans Studio

Disneyland Parijs. Talloze keren zijn Johan en Mascha er al geweest. Ook met hun twee kinderen. De wijze waarop Walt Disney een beleving neerzet, nemen zij als voorbeeld voor hun bedrijfsvoering in Twilight. ‘Over ieder detail in Disneyland is nagedacht. Neem de attractie Pirates of the Caribbean. Men miste iets, maar ze wisten niet wat. Ze hebben net zo lang gezocht tot ze de oplossing vonden: vuurvliegjes. Toen ze die toevoegden, werd de de beleving heel anders. Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar het oorspronkelijke doel, een glimlach toveren op ieders gezicht, wordt nooit vergeten.

Cafetaria Twilight

Johan en Mascha Safaric

Mensen moeten fans worden, omdat je het zo goed doet. Zodat ze, als ze de volgende keer terugkomen, vrienden en kennissen meenemen om dat gevoel te delen en te laten zien. Dat geef ik mijn personeel ook mee: neem geen genoegen met standaard, probeer jezelf voortdurend te verbeteren. De gast moet altijd het gevoel krijgen dat hij meer dan welkom is. Haal voor een hond een bak water, voor een rolstoeler een extra tafeltje van buiten. Voor ons is het ook gewoon werk, maar als mensen van buiten ons dorp op vrijdagavond naar onze zaak komen voor een frietje om te ervaren hoe het hier proeft en hoe het hier werkt, dan is dat toch geweldig’, aldus Johan Safaric.

Jukebox mag in Twilight niet ontbreken

Twilight is helemaal into ‘het land van de onbegrensde mogelijkheden’. Rode Amerikaanse diner-banken in jaren ’50-stijl sieren de ruimte. Her en der staan beelden, de wanddecoratie is geënt op typisch Amerikaanse taferelen, rechts in de hoek valt de jukebox op. ‘Eerst hadden we vier grote, houten banken. Maar Nederlanders schuiven niet zo snel bij een vreemde aan, in Amerika gebeurt dat wel. Daarom zijn ze vervangen door kleinere banken’, aldus het tweetal, dat Twilight als een icoon in Zeewolde typeert. 21 lentes jong is de cafetaria, de 38-jarige Mascha werkt er al vanaf haar 22e, Johan kwam een paar jaar later om de hoek kijken. 

‘We hebben altijd de intentie gehad om de cafetaria over te nemen.’ Vorig jaar januari was het zover. Uitbreidingsplannen heeft het stel niet. Eenvoudigweg omdat het niet kan: veertig zitplaatsen binnen en 52 buiten bij mooi weer is het maximale. ‘We zitten ingeklemd tussen twee panden. We kunnen hooguit de toiletgroep een stukje naar achteren verplaatsen ten koste van ons kantoor, maar dat is een relatief grote ingreep voor een klein beetje extra ruimte.’ Een andere locatie is eveneens geen optie. ‘Bezoekers kunnen tot aan de stoep komen met hun auto, we zitten midden in een winkelgebied met veel publiekstrekkers. Er is hier veel bedrijvigheid.’

‘We zijn gaan specialiseren in hamburgers’

Het interieur bleef na de officiële overname vrijwel intact. ‘Rood past hier, dat straalt wat uit’, legt Johan Safaric uit. Dat betekent niet dat er niets is veranderd. Integendeel. ‘We zijn overgegaan van Pepsi op Coca-Cola, rood ja, hoe kan het ook anders. En we zijn ons gaan specialiseren in hamburgers. Als je aan american dining denkt, denk je meteen aan hamburgers, vandaar. Vers, 100 procent rundvlees op de plaat gegrild in twaalf verschillende varianten met een vers afgebakken broodje van Vandemoortele. De Black Jack, Smoke Barbecue en de Real American zijn de topfavorieten.’ Friet van het huis, zelf voor- en afgebakken, maakt onderdeel uit van de verschillende burgermenu’s. Deze zelfgemaakte friet is ook afzonderlijk te bestellen in een puntzak met een houder tegen een meerprijs van €0,75 ten opzichte van de ‘normale’ frites.

‘Beste van Nederland’

Het winnen van de vlogcompetitie ‘De Beste van Nederland’ werd groots gevierd in het dorp. Als bedankje. Vanuit de ijsbakfiets gaven ze ijsjes weg in het centrum. In samenwerking met de lokale bakker werden ook driehonderd petit fours uitgedeeld, koffie en thee geschonken en zeshonderd bitterballen weggegeven. ‘Ons dorp kon wel wat positief nieuws gebruiken. Als Zeewolde in het nieuws is, gaat het negen van de tien keer over negatieve zaken. Hier verderop zijn de dames van TUI uitgeroepen tot beste reisbureau van Flevoland. Ook dat nieuws is goed voor het dorp en voor de plaatselijke middenstand’, aldus Johan en Mascha.
De twee zijn blij dat ze hebben deelgenomen aan het programma, dat hen €1400 kostte. ‘Het was voor ons de perfecte marketingtool. In onze businesscase voor de bank hebben we gesteld dat dit bedrijf in de top-20 van cafetaria’s in Nederland hoort. Dat bereik je door keihard te werken en de juiste marketinginstrumenten in te zetten voor de juiste doelgroep. Na een mystery visit zijn wij als ‘Beste van Flevoland’ benaderd voor deelname door RTL-4. We hebben ‘ja’ gezegd en zijn gelijk met onze medewerkers gaan brainstormen over de invulling van de vlogvideo. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen om tot een leuke vlog te komen. Daarna hebben we echt campagne gevoerd. Er werden flyers en hapjes uitgedeeld in cafés door meiden van het hockeyteam dat we sponsoren. Iedereen die hier kwam om te stemmen kreeg als tegenprestatie iets lekkers. Dat kon dankzij onze leveranciers. Maar dat we zoveel stemmen zouden krijgen, hadden we niet durven dromen.’
Ondanks de overwinningsroes is stilzitten er niet bij voor het ondernemersduo. Nauwlettend blijven ze product-ontwikkelingen in de gaten houden. Termen als gezond en duurzaam vallen. Johan Safaric: ‘We werken al met groene stroom. Elektriciteit wordt hier opgewekt door een waterkrachtcentrale uit Scandinavië. En op ons gasverbruik betalen we een kleine toeslag om de CO₂-uitstoot te compenseren. Ook willen we meehelpen aan een gezonder imago van onze branche door kritisch naar ons assortiment kijken. Zo gaan we binnenkort de kleurstofvrije slush van HSB Haaften verkopen.’ 

 


top100

Schrijf je hier in voor de Cafetaria Top 100

Reageer op dit artikel