artikel

Wim Markwat ziet gezonde toekomst in fastservice

Bedrijfsvoering 20

Hij verkocht in zijn tienerjaren al friet in een café. Later stond hij aan de wieg van de fastservicebranche zoals we die nu kennen. Wim Markwat, oprichter van FHC Formulebeheer en zeer ervaren in de cafetariabranche, wil nog één keer iets nieuws neerzetten. Het heeft echter niets met frituren te maken. Tijd voor een gesprek.

Wim Markwat ziet gezonde toekomst in fastservice
Foto: Diederik van der Laan

Het was de bedoeling dat Wim Markwat vliegtuigelektricien zou worden, maar na de lts voelde hij zich meer aangetrokken tot de horeca. Dat was niet zo gek; toen hij 14 was, verkocht hij al friet door een luikje in een café in Ter Aar.

Hij is in zijn carrière eigenaar geweest van verschillende cafetaria’s, meestal met groot succes. Hij werkte hard; ’s morgens vroeg maakte hij z’n eigen snacks en ’s avonds laat stond hij nog de vloer te boenen. Het was eigenlijk te veel van het goede. Franchisen was een beter idee, wist hij. Dat leidde in 1994 tot de oprichting van één van de eerste franchiseorganisaties in de Nederlandse frituurwereld: FHC Formulebeheer, dat vandaag de dag de formules Foodmaster, Family en Vital4School exploiteert.

Markwat is geen directeur meer van FHC, maar runt nog wel twee cafetaria’s: Vitaria Eeterij Family Foodspot Utrecht en Vitaria Eeterij Family IJburg in Amsterdam. Zijn zoon Ralph staat sinds 2010 aan het roer op het hoofdkantoor.

‘Ik ben nu 64 en ik wil, met toestemming van het thuisfront, tot mijn 75e nog iets nieuws opbouwen in fastservice’, vertelt Wim Markwat. ‘Een tijdje geleden ben ik benaderd door Hung Yip van Wok to Go met de vraag of ik adviseur wilde worden. Daar moest ik over nadenken. Ik ken ’m al een aantal jaren. Hij heeft veel kennis en hij heeft een professionele organisatie neergezet met prima producten. Ik wilde geen adviseur worden, maar echt samen met hem de formule verder ontwikkelen. Fiftyfifty dus. ‘Dat gaat hij nooit doen’, dacht ik. Nou, wel dus.’

Waarom is Wok to Go interessant?
‘Het is een afhaal- en bezorgformule met zeventien locaties in Nederland en een eigen productiefaciliteit in Utrecht. Daar komen onder andere sauzen, groenten, rijst en noodles vandaan. De menukaart biedt gezonde wokgerechten en Aziatische appetizers. Een leuk bedrijf. Yip is de bedenker, de geestelijke eigenaar. Wok to Go is waanzinnig populair, vooral onder jongeren en studenten. En het is interessant qua omzet. Gemiddeld €700.000 per jaar. Ik zie dus heel veel potentie. Ik ben er nu een paar weken mee bezig en ik word iedere dag enthousiaster.’

Hoe zijn de rollen verdeeld?
‘Met mijn ervaring in franchise en fastservice en mijn eigen netwerk ga ik de formule in Nederland verder uitbouwen. Yip houdt zich bezig met productie, productontwikkeling, retail en de buitenlandse markt.’

Wat maakt de formule uniek?
‘De kwaliteit van de producten en de nieuwe producten die we gaan toevoegen. Daarbij werken we zoveel mogelijk met 100 procent natuurlijke ingrediënten. Het zijn allemaal gezonde items.’

Foto: Diederik van der laan

Kunt u een voorbeeld geven?
‘Welke producten er precies bijkomen, zijn we nog aan het uitwerken. Maar nu worden er bijvoorbeeld alleen frisdranken verkocht, daar moeten gezonde dranken voor in de plaats komen zoals smoothies, water en vruchtensappen. Een selectie van kant-en-klare salades is ook een optie. Die wil ik sowieso gaan verkopen in mijn cafetaria in IJburg.’

Komt er ook een shop-in-shopconcept?
‘Ja, want dit is heel geschikt voor shop-in-shop in combinatie met het normale cafetaria-aanbod. Er zijn al cafetaria’s die wokgerechten serveren, dus het kan prima naast elkaar. Mijn netwerk is natuurlijk aardig groot en ik heb al met mensen hierover gesproken. We hebben ook al een aantal aanvragen binnen, maar willen de formule eerst handen en voeten geven.’

Hoe werkt de formule?
‘We maken het de ondernemer zo makkelijk mogelijk, wat dat betreft zijn we net McDonald’s. We gaan het zo opzetten dat ondernemers uitsluitend werken met producten in Wo to Go-verpakking. Dus ze hoeven de ingrediënten alleen maar te wokken en af te maken met de saus. Dat is het. Alles is zoveel mogelijk voorbereid. Dus nee, je hoeft geen rijst of noodles te koken.’

Wat is uw streven wat betreft het aantal locaties?
‘Honderd locaties in drie jaar. Dat is geen irreële doelstelling. Dat is gebaseerd op gedegen onderzoek naar de groeimogelijkheden. Dit jaar willen we vijf nieuwe locaties openen, vanaf april.’

Wanneer en waar kunnen we de eerste nieuwe vestiging verwachten?
‘We zijn concreet met drie locaties bezig; Delft, Hoogvliet en Den Haag. Dat zijn stand-alone-zaken. We verwachten de eerste nieuwe Wok to Go in april te openen.’

Speelt FHC Formulebeheer nog een rol in Wok to Go?
‘We zullen zeker in de beginperiode gebruikmaken van een aantal faciliteiten van FHC,zoals hardware, administratie, DTP, opleidingen en intranet. En, als er een keuze is tussen twee zaken in een wijk of dorp dan kan ik me voorstellen dat het FHC-lid de voorkeur krijgt. Maar iedereen mag bij ons aankloppen, want ik ben ervan overtuigd dat er vanuit elke hoek vraag zal komen.’

Wat gaat u doen met de twee cafetaria’s die u nog runt?
‘Ik ben nog patatbakker hoor, maar ben wel bezig om de zaak in Utrecht te verkopen. In Amsterdam ga ik nog één keer verbouwen; daar staat een wandkoeling met een beperkt aantal frisdranken en voor de rest allerlei gezondheidsdrankjes. Die zijn enorm populair, het is bizar wat we verkopen. Ik wil volgend jaar nóg een wandkoeling met alleen maar salades, mooi verpakt. Die kunnen gasten ook meenemen. Het liefst zet ik er twee extra wandkoelingen neer, want het stimuleert impulsaankopen enorm.’

U was bezig met een food & horecaconcept voor onder meer supermarkten en benzinestations. Gaat dat nog door?
‘Nee, dat heb ik opzij geschoven. Ik ben echt van mening dat dit concept toekomst heeft. Dit is de weg die fastfood in Nederland moet inslaan. Er zijn nieuwe impulsen nodig en ik geef hierbij een voorzet. Ik kom regelmatig in het buitenland en daar zie daar allerlei ontwikkelingen. Bijvoorbeeld Leon in Londen. Dat is een fastserviceconcept dat te vergelijken is met een Nederlandse cafetaria, maar de basis wordt gevormd door rijst, couscous en pasta. Alleen maar gezonde gerechten. We moeten ook in Nederland een andere richting kiezen, meer gezonde opties aanbieden. De frituur is nog steeds erg belangrijk, maar voor hoelang nog?’

Reageer op dit artikel