artikel

‘Snackpoint is de belichaming van de Hollandse cafetaria’

Bedrijfsvoering 23

Als er iemand is die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt, is het wel Roger Gielen, directeur van Snackpoint. Reden temeer voor een interview met de doorgewinterde vakidioot, die vecht voor het behoud van de Hollandse snacktraditie maar ook zeer kritisch is op zijn collega-ondernemers. ‘Het probleem is dat mensen niet durven.’

‘Snackpoint is de belichaming van de Hollandse cafetaria’
Rogier Gielen over dochter Mariëlle: ‘We zien in haar onze opvolger.’ Foto: Marcel van Hoorn.

Het gesprek met Roger Gielen vindt plaats op het bescheiden hoofdkantoor van Snackpoint, achter hun eigen vestiging in Susteren (Snackpoint Zöstere). Al snel brengt de formulebaas de Cafetaria Top 100 ter sprake, als startpunt voor zijn betoog over de Hollandse cafetaria.

Snackpoint Zöstere eindigde in de laatste editie op de zevende plaats en was tevens winnaar van de provincie Limburg. Ook in 2015 was Snackpoint Zöstere Provinciewinnaar, met een derde plaats. ‘We schrijven ons in voor de Cafetaria Top 100 omdat we onze medewerkers daarmee scherp houden. Je kunt leren van mensen die op een andere manier naar je bedrijf kijken. Maar ik vind het jammer dat bijna alle bedrijven die de laatste jaren in de top-3 zijn geëindigd zaken zijn met een uitgebreide brasseriefunctie, zitgelegenheden en ijscorner. Die ondernemers hebben een totaalbedrijf neergezet.’

Wat is daar mis mee?
‘Helemaal niets, petje af voor ze, dat meen ik echt. Maar het zijn bredere horecazaken zonder een echte cafetariafunctie. Wat ik vaak mis in die top-3 is de pure, Hollandsche cafetaria.

Wat is een pure, Hollandse cafetaria?
‘Friet, snacks, burgers, maaltijden, schotels en verpakt ijs. Daar kun je een regionale specialiteit aan toevoegen of een eigengemaakte snack.’

Geen softijs of schepijs?
‘Meestal niet, of je moet een mooi terras hebben waar mensen kunnen genieten van een coupe. Er moet een markt voor zijn. Iedereen denkt dat het erbij hoort, maar een groot gedeelte zou eens kritisch moeten kijken naar wat ze vorig jaar netto aan ijs hebben verdiend. Het probleem is dat mensen niet durven. Dat geldt ook voor het snackassortiment. Durf te saneren, durf een keer tegen een gast te zeggen: ‘Sorry, dat heb ik niet meer, maar ik heb wel iets anders voor u.’ En geef dat dan gratis mee om te proeven.’


Onze tak is uniek, dit vind je dit nergens anders ter wereld. We moeten dat koesteren


Wat is het criterium voor een toevoeging aan het assortiment?
‘Simpel: het moeten te maken zijn in dezelfde tijd als een kroket en een frites speciaal. Binnen 6 tot 8 minuten dus. Ik zadel ondernemers niet op met moeilijke gerechten, wel met producten die anders zijn.’

Kunt u daarvan een voorbeeld geven?
‘We zijn begonnen met Russisch Roulette: acht gehaktballetjes waarvan er drie ontzettend pittig zijn. Dat is een tijdelijk product, maar het is leuk en iedereen wil het proeven. Zo houden we het interessant en maken we het verschil. We hebben een Italiaanse burger gehad met Croky Bolognese chips erop, daarvoor hadden we een burger met Doritos Nachos. Succesvol en harstikke leuk, maar je moet het wel durven. Nog een voorbeeld van een simpel gerecht is babi pangang. Je krijgt van ons een gegaarde varkensribeye, vacuüm verpakt. Die warm je op in de magnetron en frituur je even om het krokant te maken. De saus heb je al warm staan. Frites, dagverse salade, een dessert en een blikje frisdrank erbij en tot ziens. Daar ben je net zo lang mee bezig als met de standaardsnacks, maar wel voor €9,95. Daarvoor moet je zes frikandellen verkopen. Oké, de marge op de frikandellen is hoger, maar daar onderscheidt je jezelf niet mee.’

Snackpoint

Foto: Koos Groenewold

U haalt heel veel ideeën uit Amerika.
‘Klopt, ik ben verknocht geraakt aan de mensen en de eetcultuur. Ik ben daar voor het eerst geweest toen in 17 was en ik ga ieder jaar
terug. Alles wat ik in Amerika zie en leer, probeer ik naar onze branche te vertalen.’

Wat kan de Nederlandse cafetariabranche van Amerika leren?
‘Bijvoorbeeld dat je trots mag zijn op je land en je producten. Bij Perkins bijvoorbeeld, (een restaurantketen, red.) zie je vaak een enorme Amerikaanse vlag buiten hangen. Op het menu staat dat ieder ingrediënt van Amerikaanse bodem komt. En goodwill kweken. Zo doet Wendy’s veel voor dakloze kinderen. Mensen gaan speciaal om die reden daar eten. Ook als cafetaria kun je een project omarmen. Zo ondersteunen wij al jarenlang Make a Wish.’

We zijn in Nederland niet trots genoeg?
‘We moeten het met z’n allen meer uitdragen. Er is geen land ter wereld met zo’n specifieke horeca als Nederland. Daarbinnen is onze tak uniek, dat vind je nergens anders ter wereld. We moeten dat koesteren.’


Nu komt de derde generatie cafetariahouders er langzaam aan, die moet het gaan oppakken


U vindt dat er een teloorgang gaande is in de cafetariabranche. Wat bedoelt u daarmee?
‘In Amsterdam zijn pakweg twee van de honderd cafetaria’s in Nederlandse handen. De rest wordt gerund door Irakezen, Indiërs,
Pakistanen, Chinezen. Hebben die allemaal een horeca-achtergrond met training in onze branche? Ik denk het niet. Is men op de hoogte van de HACCP-regels, de nieuwe hygiënecode, allergenen, et cetera? Ik durf te zeggen dat meer dan de helft van de Nederlandse cafetaria’s in principe op sterven na dood is. We hebben tussen de 250 en 500 echte topbedrijven en rond de 1500 goede bedrijven, maar de rest van de 5200 haalt het imago van de hele branche naar beneden. De goede bedrijven hebben last van de slechte.’

Snackpoint

Foto: Koos Groenewold

Waar ligt de oplossing?
‘Bij de ondernemer. Het is belangrijk dat je bezig bent met je bedrijf, nadenkt over wat je doet en vooral kritisch bent. Nu komt de derde generatie cafetariahouders er langzaam aan, die moet het gaan oppakken. En ik vind dat de cafetaria in z’n huidige vorm een upgrade moet hebben. De producten die we standaard in het assortiment hebben, zijn gewoon goed, maar je moet daarnaast iets anders aanbieden. Wil je echter verder komen als ondernemer, moet je je in principe aansluiten bij een formule, want ik denk dat alle kennis daar ligt opgesloten. De meeste zelfstandige ondernemers ontwikkelen niet zo veel, die hebben het daar veel te druk voor. Neem een willekeurige productkeuze; bij veel zaken wordt deze alleen maar ingegeven op prijs, niet op kwaliteit en smaak.’

>>Leestip>>Snackpoint-directeur opent derde zaak met jong team

Wat doet Snackpoint om het imago van de branche te verbeteren?
‘We vertellen en laten zien waar we mee bezig zijn. Als je bij ons binnenkomt, zie je heel duidelijk het bordje Verantwoord Frituren en je ziet dat we met voedselveiligheid bezig zijn. Er hangt een bordje waarop staat dat hier gediplomeerde mensen werken en een bordje waarop staat dat wij milieuvriendelijk te werk gaan. Het hangt er allemaal, maar van de 100 gasten zijn 75 daar niet in geïnteresseerd. Ze willen gewoon lekker en snel een hapje eten. Dus dat slechte imago raken we als branche maar moeilijk kwijt. Het wordt wel beter. Mensen zijn verbaasd als we vertellen dat we lid zijn van ProFri. ‘Ik wist niet dat jullie een vakvereniging hebben’, hoor ik dan.’

Snackpoint

Foto: Koos Groenewold

Hoe zou u Snackpoint omschrijven?
‘Wij zijn de belichaming van de pure cafetaria. We zijn ongewoon goed in de gewoonste dingen. Bij Snackpoint blijf je gewoon jezelf, maar je krijgt tools aangereikt waardoor je het anders kunt doen. Wij hebben erover nagedacht en we geven het door. Je pakt eruit wat je kunt gebruiken en je kunt geld gaan verdienen. We kijken wel altijd kritisch naar openingstijden en of het wel of niet slim is om alle dagen open te zijn. Verder moet de brutomarge ver boven de 65 procent zitten. Onze ondernemers zitten gemiddeld rond de 69 procent.’

Welke tools biedt Snackpoint?
‘Naast het ontwikkelen van nieuwe snacks en gerechten maken we zelf een maandelijkse folder van zestien pagina’s. Daar staan iedere keer verrassend nieuwe producten in, maar ook een kinderpagina met altijd nieuw speelgoed of een wedstrijd waarmee prijzen te winnen vallen. 90 procent van de leden laat de folders huis-aan-huis verspreiden. We hebben een fantastisch mooie website, een online bestelsysteem voor bezorgen en afhalen en we maken presentaties voor narrow casting. Daarvan kunnen ondernemers allemaal gebruikmaken.’

Snackpoint

Foto: Koos Groenewold

Maar niet iedereen is blij met Snackpoint als formule.
‘Er zijn mensen die al jaren bij Snackpoint zitten en een bepaald niveau hebben gehaald. Ze vinden het niet meer leuk of vernieuwend wat we doen en laten hun stem horen. We luisteren ernaar en spelen erop in als het kan. Of er zijn ondernemers die toch vinden dat ze inkooptechnisch goedkoper uit zijn bij een andere leverancier. Prima, maar ze vergeten dat ze dan ook onder andere de volledige ondersteuning, de begeleiding van de formulecoach en de marketing kwijt zijn.’

Hoeveel leden zijn er het afgelopen jaar bijgekomen en afgevallen?
‘Er zijn zeven nieuwe bijgekomen en vier weggegaan. Twee vanwege de verkoop van de zaak, van de derde hebben we zelf afscheid genomen en de vierde is om persoonlijke redenen gestopt.’

Waarom heeft Snackpoint ‘slechts’ 88 leden?
‘We kunnen maar zes tot acht nieuwe leden per jaar aan. Om het goed te doen, heb je minimaal zes weken per lid nodig. Je gaat immers een nieuw ondernemerstraject in en dat vergt tijd. Ik heb ook niet voor ogen dat we op een dag 250 leden hebben.We hebben bijvoorbeeld nog geen vestigingen in de Randstad, en het ondernemersgevoel is daar ook anders. Er is nog zoveel te ontginnen in onder andere Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Breda en Nijmegen. Het leven daar past beter bij de bourgondische uitstraling van Snackpoint.’

Snackpoint

Foto: Koos Groenewold

U zit al sinds 1979 in het vak en bent vanaf 1982 zelfstandig. Is er iemand die de zaak overneemt als u er straks mee ophoudt?
‘Mijn kennis en passie deel ik met mijn vrouw Marlie en dochter Mariëlle en al onze enthousiaste medewerkers. Deze zijn allemaal besmet geraakt met het cafetaria- virus. Onze dochter werkt nu vier jaar bij ons en we zie in haar op den duur onze opvolger.’

Bent u tot die tijd nog iets nieuws van plan?
‘Ik ben bezig met een Amerikaanse diner in een voormalige bioscoop in Geleen. Op het voormalige podium komt de keuken met uitgifte, achter glas zodat je alles kunt zien. Op het menu staat items als brisket, pulled pork, T-bone, spareribs en je kunt zelfs een emmertje bier op ijs bestellen. Het heet Snacksons Diner Geleen en als het meezit, gaan we eind dit jaar open.’

Reageer op dit artikel