artikel

‘Biologische snackbar heeft de toekomst’

Bedrijfsvoering 34

Roel Engelen en Maarten Wijnen gingen op 2 december 2016 van start met de biologische snackbar RPEL in Eindhoven. De ondernemers willen met een bijzonder concept klanten binden. ‘We zijn geen traditionele cafetaria, maar pakken het anders aan. Doen het op de biologische manier. Dat is onze kracht.’

‘Biologische snackbar heeft de toekomst’
Roel Engelen is ervan overtuigd het verschil te maken met de biologische snackbar RPEL. © Fotopersburo Bert Jansen

Engelen en Wijnen waren van plan om de biologische snackbar RPEL (Brabants dialect voor aardappel) geleidelijk op de kaart te zetten. Zonder reclame te maken, trekt de nieuwe zaak al veel gasten. ‘Vanaf dag één is het druk. De eerste bestelling friet van 1500 kilo was er binnen vier weken doorheen. Dat heeft ons natuurlijk zeer positief verrast. Door de drukte zijn al vier medewerkers extra aangenomen sinds de start’, aldus Roel Engelen.

Heb je een verklaring voor het snelle succes?
‘Mensen zijn nieuwsgierig van aard. Ze willen weleens wat uitproberen. Dat helpt natuurlijk. Het is dan van groot belang een goede indruk te maken, anders ben je ze weer kwijt. Maar het gaat goed, de reacties zijn lovend. Onze gasten zijn erg enthousiast over wat we te bieden hebben en ze komen zelfs al terug. Dat is een goed teken. We bewijzen dat vers en biologisch lekker is. Het is voor ons de bevestiging dat we de juiste keuzes hebben gemaakt.’

Op welke keuzes doel je dan?
‘We hadden dit plan al lang in ons hoofd. De beste kwaliteit, smaak én sfeer, daar draait het om. Het moest anders in onze ogen. Dus is het zaak je te onderscheiden van andere cafetaria’s. Daarom staan bij ons producten van biologische oorsprong centraal. Dat begint met de friet. Het gaat om verse biologische friet. We snijden de onbespoten aardappelen met schil zelf, dat zorgt voor een ambachtelijk karakter. Er worden geen conserveringsmiddelen voor een langere houdbaarheid toegevoegd en de bereiding gebeurt in plantaardige zonnebloemolie zonder E-nummers. Daarnaast verkopen we snacks zoals vers gemaakte kroketten en andere snacks van biologische ingrediënten. Ook aan de uitstraling is veel aandacht besteed. De inrichting is industrieel en authentiek maar toch huiselijk en daarmee laagdrempelig.’

biologische snackbar

© Fotopersburo Bert Jansen

Maken jullie de producten zelf?
‘Nee, ook dat is een bewuste keuze. Je kunt, zeker in de beginfase, niet alles zelf doen. Dat valt gewoon niet te behappen. Je moet al veel tijd en energie in de opstart stoppen. En de werkzaamheden mogen uiteindelijk niet ten koste gaan van je
sociale leven. We hebben overigens een prima bedrijf gevonden die voor ons de producten vers maakt. Dat gebeurt in een eigen productiekeuken aan huis. Deze ondernemer levert iedere dag onze bestellingen. Dan moet je denken aan verschillende soorten kroketten, stoofvlees en bitterballen. Maar dus met biologische ingrediënten.’

Zijn jullie overtuigd van het succes van biologisch?
‘Absoluut. Er zijn al veel consumenten die daar bewust voor kiezen en die groep wordt steeds groter. Mensen zijn vaker met hun gezondheid bezig, willen weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Daar spelen wij op in. Er zijn niet veel eetgelegenheden die daarvoor kiezen en dat is voor ons extra interessant. Daarnaast kunnen ook de minder biologisch georiënteerde klanten bij ons terecht. Want met smaakvolle verse producten en een prettige ambiance maak je ook daar het verschil.’

biologische snackbar

© Fotopersburo Bert Jansen

Was het lastig om de financiering rond te krijgen?
‘Eigenlijk niet. Ook hier zijn we van de geijkte paden afgeweken. Een eigen startkapitaal is aangevuld met geld dat via crowdfunding is ingebracht. Daar hebben we een goed gevoel bij, het is moderne
financiering en de rente is vrijwel gelijk. Voordeel is dat crowdfunding een handige marketing tool is. Je hebt zonder kosten gelijk je eerste pr-aankondiging te pakken. Noem het gratis reclame.’


5 tips van RPEL

  • Kies voor een onderscheidend concept, dat maakt jezelf speciaal en daarmee aantrekkelijk voor bepaalde klanten.
  • Met zelfgemaakte biologische producten boor je een interessante doelgroep aan, een groep die de komende jaren alleen maar zal groeien.
  • Crowdfunding is eigentijds en niet duurder dan lenen van de bank. Je profiteert van gratis reclame en daarmee naamsbekendheid en binding met de geldverstrekkers.
  • Overwerk jezelf niet, zeker niet tijdens de opstartfase. Besteed de productie deels uit om ook een sociaal leven te behouden. Anders houd je het uiteindelijk niet lang vol.
  • Maak gebruik van elkaar kennis en kunde. Verdeel de taken. Roel heeft veel ervaring in de horeca, bijvoorbeeld als kok, en is daarom vooral actief in de keuken. Maarten is interieurontwerper en kan daar zij ei volledig kwijt.

 

 

Reageer op dit artikel