artikel

Ondernemers profiteren bij Sligro van ZiN Inspiratielab

Bedrijfsvoering 67

ZiN Inspiratielab is een initiatief van Sligro in Veghel. Het innovatieve foodlab voor horecaprofessionels werd geopend door koningin Mathilde van België. Ondernemers van Plaza en Big Snack maakten onlangs, tijdens de formuledag, kennis met ZiN. Een uiterst inspirerende omgeving, daar waren de bezoekers het over eens.

Ondernemers profiteren bij Sligro van ZiN Inspiratielab
Foto: Studio38c

 

Ruiken, zien, horen, voelen en proeven; het kan allemaal bij ZiN Inspiratielab. Horecagroothandel Sligro in Veghel heeft er werk van gemaakt. In een ruimte van maar liefst 3000 vierkante meter kunnen ondernemers terecht voor masterclasses, culinaire sessies en events, presentaties en vaktrainingen. De laatste trends en de nieuwste bereidingstechnieken worden er in een luxe omgeving gepresenteerd.

Kenniscentrum

Arend-jan Diephuis, hoofd formulehuis Plaza en Big Snack, is maar wat blij met het inspiratielab. ‘Hier kunnen we foodprofessionals prima ontvangen. Het is een kenniscentrum waar de praktijk centraal staat en de nieuwste snufjes beschikbaar zijn.

Gerenommeerde partijen werken op allerlei gebieden samen. Ondernemers, waaronder cafetariahouders, krijgen daardoor de kans hun kennis en praktische vaardigen te vergroten. Daarmee bieden we toegevoegde waarde.’

Foto: Studio38c

Workshops

De deelnemers van de formuledag van Big Snack en Plaza kregen na de jaarvergadering een rondleiding door het inspiratielab en konden workshops bezoeken. Dat gebeurde in kleine groepen, zoals dat altijd het geval zal zijn om persoonlijke aandacht te kunnen garanderen.

Theo van Gemert en Hugo van Wandelen van Plaza Jagershoef in Eindhoven waren onder de indruk van ZiN. ‘Je ziet en ervaart de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast ga je bij sommige onderwerpen de diepte in. Het prikkelt enorm. Je leert er sowieso van. Daarnaast kun je er elementen uitpikken die geschikt zijn voor je eigen zaak.’

Volgens de Brabantse ondernemers is je eigen benadering hierbij cruciaal. ‘Je kunt zeggen: ‘Wat moet ik ermee in een friettent?’ Maar een andere insteek is beter: ‘Wat kan ik er wel mee?’ Het is goed om open te staan voor suggesties.’

Foto: Studio38c

The Upper Dog

Van Gemert en Van Wandelen zien kansen met het hotdogconcept. De presentatie ervan in de sfeervol aangeklede buitenkeuken beviel de aanwezigen. ‘Dit is beleving. Misschien niet voor iedereen bereikbaar of uitvoerbaar, maar wel erg mooi.’

The Upper Dog is het nieuwe hotdogconcept van Enkco, Remia, Lantmännen en Paardekooper. Geen traditioneel ‘broodje worst’ maar een op maat gemaakte hotdog van kwaliteitsvlees, een onderscheidend broodje en verrassende toppings.

Foto: Studio38c

‘Het speelt in op de trend van streetfood en het is goed toepasbaar voor fastservice. Wij hebben zeker interesse’, aldus de eigenaren van Plaza Jagershoef, voor wie de workshop over personeelsplanning gesneden koek was. ‘We werken met L1nda, dit bedrijf verzorgt ook de presentatie. Ontzorgen is het sleutelwoord. De planning gebeurt online, je houdt het overzicht en hebt alle gegevens inzichtelijk. Een aanrader, ook in combinatie met payroll.’

>>Leestip>>De nieuwe hotdog: culinaire varianten met verrassende toppings

Koffiebeleving

Bij ZiN wordt allerlei informatie aangeboden en er zijn verschillende trainingen. Zo is koffiebeleving een apart onderdeel. Maar je kunt ook op een praktische manier leren hoe je vis beter op de kaart zet, qua bereiding, presentatie en marge.

Andere onderwerpen zijn onder andere: bier, wijn, social media, zwerfafval, koken met allergenen, crowdfunding en hygiëne. ‘Er gaat hier een wereld voor je open’, zegt Diephuis. ‘Ondernemers en zeker ook cafetariahouders wordt toegevoegde waarde geboden. Met de
input en de trainingen kunnen ze zich onderscheiden.’

Foto: Studio38c

>>Leestips>>Kwaliteitskoffie in de cafetaria: 4 tips

Paradepaardje

De reacties op het ZiN Inspiratielab waren enthousiast. Het is een voorziening waar ondernemers behoefte aan hebben, zo werd wel duidelijk. Xiao Chi van Plaza Vorden vond de uitgebreide keukenopstelling het paradepaardje.

De innovatieve keuken beschikt over een verrijdbare unit, een afzonderlijke viswerkbank en een kookplaat op steen (met inductie units). ‘Ik wist niet dat er zoveel mogelijk was. Het is comfortabel werken en de mogelijkheden zijn eindeloos, maar je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben.’

Theo Kock van Plaza ’t Zand in Huissen noemde de bijeenkomst erg interessant. ‘Het is heel vernieuwend. Daar kun je van profiteren. De presentatie van Nederland Schoon was de moeite waard. Het heeft me de ogen geopend. Ik ga er zeker mee aan de slag.’

 

Reageer op dit artikel