artikel

Haptaria brengt Belgische smaakervaringen naar Helmon

Bedrijfsvoering 26

Haptaria in Helmond vierde in oktober haar 1-jarig bestaan. De zaak wordt gerund door Pee Chen en zijn familie die hiervoor onder meer een cafetaria in Gent bestierden. Met hun ervaringen in België willen ze gasten extra luxe bieden. Dat wordt gewaardeerd. ‘Mensen bellen zelfs om te reserveren.’

Haptaria brengt Belgische smaakervaringen naar Helmon

Haptaria is in handen van Pee Chen en zijn tante Yun Yang Hu. Haar zoon Michael gaat na zijn studie ook in het bedrijf aan de slag. De twee neven willen Haptaria in de toekomst verder uitbouwen. Daarbij kunnen ze rekenen op de steun van hun familie: zo staat de oom van Chen in de keuken en werkt zijn nichtje parttime achter de kassa en in de bediening. ‘Een familiebedrijf heeft zo zijn voordelen’, weet hij. ‘We hebben aan één blik genoeg. Dat is erg handig in een cafetaria, waar mensen nog altijd veel waarde hechten aan snelheid.’

Luxe en sfeervol

Na jarenlang een frietzaak in Nederland te hebben gehad, besluiten Chen en zijn tante eind 2014 een cafetaria in België te openen. ‘Ik vind het heel interessant om te zien hoe het er in de Belgische horeca aan toegaat’, vertelt de ondernemer. ‘Belgen eten luxer, nemen er meer de tijd voor en hechten waarde aan een sfeervolle omgeving, ook als ze naar een cafetaria gaan. Begin 2014 kwam er een cafetaria vrij in Gent. We zijn eerst ingewerkt door de voormalige eigenaar en hebben de zaak daarna overgenomen.’

In Gent maakt de familie Chen verder kennis met de bourgondische levensstijl van onze zuider-
buren. ‘We hadden bijvoorbeeld ook mosselen op de kaart staan’, schetst Chen. ‘Het assortiment was veel uitgebreider dan we in Nederland kenden. Voorheen waren we met onze frietzaak vooral gericht op afhaal. In Gent kwamen mensen ook bij ons voor een avond uit. Je raakt dan meer met elkaar in
gesprek en zo worden gasten ook kennissen. Als mensen bij mij een mooie avond hebben gehad, haal ik daar veel voldoening uit.’

Verhoogde standaard

Wegens familieomstandigheden keert de familie na een jaar ondernemerschap in België terug naar Nederland. Het avontuur was kort, maar niet voor niets. ‘In België hebben we gezien hoe het anders kan. De standaard waaraan een cafetaria volgens ons moet voldoen, is verhoogd’, zegt Chen, die nog samenwerkt met een Belgische leverancier. ‘Voorheen dachten wij er niet aan om schotels met biefstuk of garnalen te verkopen. Nu doen we dat wel. Een biefstukschotel kost bij ons €11. We hebben vaste gasten die elke week speciaal daarvoor terugkomen. We blijven altijd een cafetaria waar je een frietje kunt afhalen, maar we krijgen ook steeds meer de functie van een restaurant. Gasten kunnen hier gezellig met hun familie of vrienden aanschuiven aan een grote tafel met mooi servies, waar het eten wordt uitgeserveerd. Zo bieden we het gevoel van een restaurant voor een cafetariaprijs.’

Haptaria omvat zo’n 200 vierkante meter. Binnen zijn 50 zitplaatsen. Ongeveer 40 procent van de gasten eet ter plekke, de afhaal is goed voor 60 procent. Voor de opening vorig jaar oktober is het pand helemaal verbouwd. De deels open keuken biedt veel transparantie richting de gasten. ‘Nu huren we het pand nog, maar we hopen het binnen een jaar te kunnen kopen’, vertelt Chen, die boven de zaak woont. ‘Op zaterdagavond zit het hier regelmatig vol. Je zou het niet verwachten bij een cafetaria, maar mensen bellen ons zelfs om te reserveren.’

Huisgemaakt stoofvlees

Veel gerechten van Haptaria komen uit eigen keuken zoals stoofvlees, goulash en saté, maar ook champignon- en knoflooksaus. De halve hanen en schnitzels worden geleverd door een ambachtelijke slager. Chen gelooft dat dit past bij de cafetaria van de toekomst. ‘Je kunt niet meer volstaan met schnitzels uit de diepvries. Stoofvlees is bij onze gasten een absolute favoriet. Mijn tante maakt zo’n 40 liter per week. Op de tweede plaats staan onze hamburgers, van het concept Wereld Burgers. De schnitzel-schotel staat op de derde plaats.’

Onlangs heeft de ondernemer ook pasta’s aan het assortiment toegevoegd. ‘Dit idee komt niet uit België, maar we zijn gewoon benieuwd hoe dat gaat lopen. We willen onze formule naar een hoger niveau tillen en daarvoor moet je blijven innoveren.’ Wat afhaal betreft, zijn ook bij Haptaria de traditionele snacks nog altijd de grootste omzetmakers, met de frikandel aan kop. ‘Ik bied graag iets anders dan anders’, zegt Chen, die ook macaronischijven, goulashbitterballen en tomaat/ mozzarellasouflesses in de vitrine presenteert. ‘We hebben ooit wel zelf onze friet gesneden, maar daarvoor verkopen we nu te veel volumes. In de toekomst willen we hier iemand voor aannemen. Met vijf medewerkers, waarvan drie full-timers, is dit nu niet haalbaar.’

Chen blikt tevreden terug op het eerste jaar in Helmond, ook al ging dat gepaard met veel uitdagingen. ‘De shoarmazaak die hier ooit zat, is lang geleden failliet gegaan. Klanten waren er nog niet en in de buurt is veel concurrentie. Natuurlijk zijn we niet de enige cafetaria die inzet op eigengemaakte producten en gastvrijheid, maar in Helmond zijn we wel de enige die het op deze manier doet.’

Door acties te organiseren, probeert Chen zijn klantenkring uit te breiden. ‘Laatst hadden we een aanbieding via Socialdeal.nl, waarbij we 50 procent korting gaven. Dat is behoorlijk, maar wij hebben er wel veel nieuwe gasten mee getrokken. Binnen een week verkochten we zeshonderd schotels, met stoofvlees, halve hanen en schnitzels. Als je mensen een keer positief hebt verrast, is de kans groot dat ze terugkomen.’

Reageer op dit artikel