artikel

30 jaar vakmanschap bij ’t Luifeltje in Burgum

Bedrijfsvoering 25

’t Luifeltje kwam de afgelopen 2 jaar tijdens de Cafetaria Top 100 als beste van Friesland uit de bus. Landelijk eindigde de Kwalitaria van Bauke van der Meer vorig jaar op de veertiende plaats. Na 30 jaar ondernemerschap lonkt nu de top-10 van Nederland. ‘Ik vind het een sport om van een chagrijnige klant een blije klant te maken.’

30 jaar vakmanschap bij ’t Luifeltje in Burgum
Bauke van der Meer: ‘Vroeger draaide het puur om de snacks, de klant verwacht nu veel meer.’

Aan horecagelegenheden geen gebrek in Burgum; zo telt het dorp van ruim tienduizend inwoners nog drie andere snackbars, twee viskramen en een viswinkel, een slager die ook broodjes verkoopt, twee Chinese (afhaal)restaurants en drie pizzeria’s. Het grote aanbod lijkt de provinciewinnaar in de Cafetaria Top 100 Kwalitaria ’t Luifeltje niet te deren. Dagelijks komen er – afhankelijk van het weer – zo’n honderd tot driehonderd klanten en in het weekeinde is het volle bak. Inwoners uit omringende dorpen en toeristen schuiven aan voor één van de vele broodjes, een ijsje, kop koffie of warme maaltijd.
‘Horeca is een feest’, steekt Bauke van der Meer van wal. Op zijn 22e startte hij zijn eigen zaak; 30 jaar later vertelt hij nog steeds vol passie over zijn vak. ‘Ik houd ervan om mensen te verwennen. Ik vind het een sport om een chagrijnige klant weer vrolijk de deur uit te laten gaan. Vriendelijkheid kost niets, maar je bereikt er veel mee.’
Heel hard werken, af en toe afstand durven nemen en vooral: nooit opgeven. Daarmee heeft Van der Meer zijn bedrijf gemaakt tot wat het nu is. ‘Ik heb ook mijn teleurstelling gekend, maar heb gelukkig altijd door kunnen gaan. Dat komt ook doordat ik de juiste mensen om me heen heb. Mijn vader was vroeger kok en komt nog dagelijks in de zaak. Hij doet op de achtergrond veel nuttig werk voor mij. Ook overleg ik alles met hem, hij is een geweldige steun.’

Half miljoen geïnvesteerd

Het oude pand van ’t Luifeltje maakt 6 jaar geleden plaats voor een nieuwe zaak. Het fastservicerestaurant wordt onderdeel van een complex met drie winkels, met daarboven appartementen. Van der Meer investeert een half miljoen euro in de nieuwe ruimte van zo’n 300 vierkante meter. Tijdens de verbouwing bedient hij zijn klanten anderhalf jaar vanuit een tijdelijke locatie in Burgum. De nieuwe zaak is nog niet lang open als de recessie voelbaar wordt. Klanten geven minder geld uit, maar de bank wil wel haar geld. ‘Slapeloze nachten heb ik
gehad, maar heb de moed nooit opgegeven’, blikt de ondernemer terug. ‘6 jaar heb ik harder gewerkt dan ooit. Door veel op details te letten, mensen in de watten te leggen en nóg meer ons best te doen, hebben we weer klanten aangetrokken.’

De eigenaar is erg tevreden over hoe het nu gaat. ‘De laatste jaren zijn we weer lekker aan het plussen. Sinds januari dit jaar hebben we
alweer een omzetstijging gerealiseerd. Dat komt deels doordat mensen meer geld uitgeven, maar ook doordat we altijd vernieuwend willen zijn en onze kwaliteit continueren. Een groot succes is ons nieuwe broodjes- en burgerconcept, gericht op verantwoord en gezond, met puur rundvlees. Het ambachtelijk schepijs dat we 2 jaar geleden hebben geïntroduceerd, genereert veel traffic. Kinderen willen een ijsje, opa en oma nemen koffie. Eenmaal binnen krijgen ze honger.’

Tip van de jury

Van der Meer kan op moment van schrijven elk moment een mystery guest verwachten voor de Cafetaria Top 100. ‘Ik moet wel wat competitie houden. Zo’n wedstrijd houdt me wakker.’ Vorig jaar kreeg hij van de jury als tip om beter in te zetten op meerverkoop. ‘We vragen nu of iemand iets wil drinken bij een snack of een ijsje na wil. Eerst voelden we ons daar niet echt happy bij, omdat het opdringerig kan overkomen. Misschien zijn Friezen daarin iets te bescheiden, want het werkt wel.’
Kwaliteit, gastvrijheid en totaalbeleving zijn volgens Van der Meer de speerpunten van zijn bedrijf. 35 procent van de omzet wordt nu behaald middels afhaal, 20 procent komt voort uit de verkoop van ijs en milkshakes en 55 procent komt van drankjes en gerechten die ter plekke worden genuttigd. Dit verschilt per seizoen, vertelt de 51-jarige. ‘In de winter is er meer afhaal, in de zomer wordt er juist weer meer ter plekke gegeten. Ons terras biedt plaats aan vijftig gasten.’

Luxe burgers

Ondanks het groeiende assortiment worden de kroket en frikadel nog altijd het meest verkocht. Die krijgen steeds meer concurrentie van de burger. Vooral The Bull (burger van 180 gram MRIJ-rundvlees met Beemster-kaas, bacon, rode ui en smokey BBQ saus) en de 1838 (Burger van 120 gram MRIJ-rundvlees met beenham, Beemster kaas, gebakken ei, tomaat en mosterdsaus) zijn hardlopers. ‘Producten worden steeds luxer’, merkt Van der Meer. ‘Waar het vroeger puur om de snacks draaide, verwachten mensen nu veel meer kwaliteit en service.’

Goede sfeer

Van der Meer heeft twaalf medewerkers in dienst, waaronder twee fulltimers en elf parttimers. Hij vindt het belangrijk om oudere werknemers aan zich te binden. ‘Ze kosten meer, maar het geeft je een stuk rust omdat ze veel ervaring hebben en ook meer bekend zijn met de klanten. Dat vind ik waardevol. Ik ben ervan overtuigd dat alles wat je in je leven geeft, je ook terugkrijgt. Als er iets aan de hand is, moet dat meteen kunnen worden besproken. Ik wil een open boek zijn voor mijn medewerkers. De sfeer op de werkvloer is heel erg goed en dat is zó belangrijk!’ 

Reageer op dit artikel