artikel

Kies een passende fastfoodformule

Bedrijfsvoering 60

Fastfoodformules. Wat is hun meerwaarde? Hoe zijn ze ontstaan? Wat is hun missie? Hoeveel moeten de aangesloten ondernemers bijdragen? Snackkoerier nam vijf grote cafetariaformules onder de loep. Foodmaster, Kwalitaria, Plaza, Snackpoint en Verhage. Ze verschillen onderling meer van elkaar dan je op het eerste gezicht denkt.

Kies een passende fastfoodformule

Snackkoerier koos voor dit verhaal voor vijf grote fastfoodformules. Bij formulehuis FHC is de keuze voor Foodmaster gemaakt en niet voor Family. Bij formulehuis FFC is het buurtconcept Smulwereld de laatste jaren vrijwel geheel geïntegreerd met Kwalitaria. Bij Sligro Beheer kozen we voor Plaza en niet voor het losse samenwerkingsverband Big Snack.

Het marktaandeel van dit cafetariakwintet is opgeteld niet kinderachtig. De vijf merken tellen samen circa 370 vestigingen. Dat is nog geen 8 procent van de totale cafetariamarkt. Maar met een jaarverkoop van circa €110 miljoen zijn de vijf formules samen wel goed voor 15 tot 16 procent van de totale cafetariaomzet in Nederland.

Fastfoodformule Foodmaster

Sinds: 1995. De merknaam Foodmaster stamt uit 1995. Via overnames kwam Foodmaster terecht bij formulebeheerder FHC, dat destijds al eigenaar was van cafetariaformule Merksnack. Merksnack verdween, maar naast Foodmaster exploiteert FHC nog wel het eetconcept Family. Ontstaan uit een cafetariaformule is Family tegenwoordig een breder concept, met name gericht op eters ter plekke. Foodmaster en Family ontlopen elkaar niet veel qua aantal vestigingen en omzet. Foodmaster mag door z’n uitbundige uitstraling best een buitenbeentje worden genoemd.

Missie: Foodmaster noemt zich specialist in ‘Lekker, makkelijk en snel’. Foodmaster faciliteert eten ter plekke, maar is daarnaast sterk gericht op afhalers. Niet voor niets luidt de slogan ‘Dat is lekker meegenomen!’. FHC-topman Ralph Markwat zegt: ‘Ondernemen betekent het leggen van focus en het grijpen van kansen. Daarvoor moet je kunnen sparren met een kenner van de markt.’

Meerwaarde: Een ondernemer kan zich bij Foodmaster aansluiten vanaf €425 per maand. De prijs is afhankelijk van het pakket aan marketingacties en diensten dat van FHC wordt afgenomen. Daarin valt bij FHC veel te kiezen. Directeur Markwat somt de belangrijkste vormen van ondersteuning op: ‘Financiële administratie en benchmark. Coaching en training voor medewerkers en ondernemers. Landelijke marketing en, indien gewenst, marketing op maat voor de zaak.’ FHC heeft een eigen trainingscentrum.

Cijfers Foodmaster:

  • 2006: 23 vestigingen
  • 2016: 44 vestigingen
  • gem. omzet: €336.000

Fastfoodformule Kwalitaria

Sinds: 1990. Op 29 mei 1990 tooiden 56 zelfstandige cafetaria’s zich tegelijk met het predicaat Kwalitaria. Doel was een keurmerk voor de betere cafetaria’s. De Stichting Erkende Cafetaria’s bepaalde het beleid. Van een erkend cafetariakeurmerk kwam het niet. Na een hoogtepunt van 120 Kwalitaria’s in 1999, liep het aantal terug naar 45 in 2003. Sinds 2006 is de merknaam Kwalitaria eigendom van formulehuis FFC. Momenteel zijn er 132 Kwalitaria’s. Recentelijk groeide Kwalitaria snel, ook door de ombouw van FFC’s buurtconcept Smulwereld. Onlangs opende ook een heel nieuwe pilotstore.

Missie: Kwalitaria focust zich met 80 tot 150 vierkante meter verkoopoppervlakte op verzorgingsgebieden vanaf 7500 inwoners. Slogans: ‘Waar snacken eten wordt’ en ‘Good food via fast service’. Bij de opening van de pilotstore in Vianen (begin mei) verving Kwalitaria de term ‘fastfood’ door het hippere ‘fastcasual’. Naast een assortiment (eigen) friet en gefrituurde snacks, heeft Kwalitaria een eigen lijn broodjes, ijs, hamburgers van het MRIJ-rund en maaltijden. Kwalitaria promoot seizoensproducten. Eind 2014 introduceerde de formule een eigen bezorglijn. Kwalitaria wil op termijn één van de vijf grootste maaltijdbezorgers worden. FFC streeft naar een verdubbeling van het aantal vestigingen in 2020.

Meerwaarde: Kwalitaria kent een entreegeld van €16.000. Van de benodigde investeringen moet de ondernemer 35 procent zelf opbrengen. De jaarlijkse fee is afhankelijk van de hoogte van de omzet, maar beweegt zich tussen de 2,25 en 2,75 procent. Als meerwaarde noemt Martijn Boone van FFC/-Kwalitaria kort en bondig: ‘Super supporting services. Best in class op het gebied van inkoop. State of the art marketing. Brilliant network. Wij kijken graag verder dan het heden. Wij verkennen wegen en zijpaden waar anderen nooit komen. In onze samenwerking schuilt de kracht van ons succes.’

Cijfers Kwalitaria:

  • 2006: 72 vestigingen
  • 2016: 135 vestigingen
  • gem. omzet: €407.000

Fastfoodformule Plaza

Sinds: 2001. Plaza (Food for All) bestaat als franchiseformule sinds 2001. Het is samen met Big Snack één van de twee cafetariaformules van groothandelsconcern Sligro. Big Snack focust meer op de buurtzaken, Plaza op de cafetaria/-
lunchrooms met een wat hogere omzet. Plaza kreeg vooral in 2008 een flinke impuls door de fusie met de tientallen cafetaria’s die onder het merk Food Planet opereerden.

Missie: Soft franchiser Plaza mikt op verzorgingsgebieden vanaf 3000 consumenten. Ook kleinere frituurbedrijven met minimaal
3 ton omzet kunnen zich aansluiten, mits ze tenminste 75 vierkante meter meten en minimaal 20 zitplaatsen hebben. Plaza presenteert zich met het credo ‘Hart voor de zaak, passie voor de producten’. Plaza is primair een actie- en huisstijlmerk. Aangesloten ondernemers houden hun eigen assortiment en prijsstelling aan.

Meerwaarde: Franchisegever Sligro betaalt de helft van de ombouwkosten met een maximum van €2000. Ondernemers betalen verder wekelijks een franchisefee van €63, ofwel bijna €3300 op jaarbasis.
De franchisegever verlangt van Plaza-ondernemers dat zij 80 procent van hun producten inkopen bij het Veghelse groothandelsconcern; het dient hierbij te gaan om een bedrag van minimaal €75.000 inkoopwaarde per jaar. Plaza ondersteunt de ondernemer met promotieacties en verschillende diensten.

Cijfers Plaza:

  • 2006: 81 vestigingen
  • 2016: 74 vestigingen
  • gem. omzet: €383.000

Fastfoodformule Snackpoint

Sinds: 1995. Snackpoint ontstond in Limburg uit de Snack Exploitatie Maatschappij die Marcel Mourmans startte toen hij zijn bedrijf Mora verkocht aan Unilever. Mourmans had toen al de merknaam Snacksons, een diner-achtig concept. In 1994 nam Mourmans samen met de Limburgse cafetariahouder Roger Gielen al het initiatief voor de actieformule Snackpoint. Als jaar van oprichting wordt echter 1995 gehanteerd.

Missie: Snackpoint mag gerust hét actieconcept van de cafetariasector worden genoemd. ‘Een tot in de kleinste details doordacht samenwerkingsverband van zelfstandige ondernemers’, zegt Snackpoint zelf. Snackpoint kenmerkt zich door impactvolle prijs- en combinatieacties, samen met merkproducenten. De maandelijkse actiefolder staat er bol van.
Vaak ontwikkelt Snackpoint producten samen met de markt. Een mooi recent voorbeeld zijn vierkante hamburgers. Roger Gielen: ‘Ondernemers die opnieuw geïnspireerd willen raken, moeten aan Snackpoint denken.’

Meerwaarde: Snackpoint-leden betalen €275 exclusief btw per maand. ‘De totale fee ligt bij ons onder de 1 procent van de omzet. Wij rekenen ook geen enkele fee achteraf’, aldus Gielen. De belangrijkste onderscheidende aspecten van Snackpoint zijn volgens Gielen de communicatie richting de klant, de begeleiding (mystery shopping, bedrijfseconomische begeleiding) en marketing en reclame ‘in al hun facetten’.

Cijfers Snackpoint:

  • 2006: 93 vestigingen
  • 2016: 88 vestigingen
  • gem. omzet: €242.000

Fastfoodformule Verhage

Sinds: 1987. Al in 1967 kocht hun vader voor de broers Pim en Joop Verhage een snackbar in Rotterdam. De zaken gingen voorspoedig. Na tien jaar openden de broers een filiaal, waarna er nog vijf volgden. Verhage als formule was een feit. In 1987 besloten Joop en Pim hun concept via franchising uit te breiden. Nog altijd is Rotterdam het hart van Verhage. De formule waaierde uit richting Gouda, Utrecht en noordelijk van de Maasstad. Verhage heeft een voorkeur voor vestigingen in wijkwinkelcentra.

Missie: Verhage deed oorspronkelijk veel denken aan Amerikaanse fastfoodrestaurants. Ruim tien jaar geleden transformeerde het concept naar een cafetaria annex lunchroom, met een belevingsvolle atmosfeer. Deze aanpak is verder geëvolueerd. Verhage wil ‘het warm kloppende hart van de buurt’ zijn. De formule bedient alle eetmomenten van de dag. Minimaal verzorgingsgebied: 7000 consumenten. Verkoopoppervlakte: 90 tot 200 vierkante meter. ‘Wie meer wil weten over Verhage, kan het beste met één van onze franchisenemers in gesprek gaan’, raadt directeur Tom Bijl aan.

Meerwaarde: Verhage is full franchise, maar hanteert geen omzetfee’s. Franchisenemers van Verhage betalen een vast bedrag per jaar. Hoewel dit bedrag in de loop der jaren steeg, is aan deze manier van werken nooit iets veranderd. Verhage werkt met een vaste fee die elk jaar wordt geïndexeerd en anno 2016 ligt op €857. Wie een Verhage wil starten, moet €312.000 investeren. Verhage levert cursussen en colleges in het eigen opleidingscentrum. Verder wordt maandelijks de winst- en verliesrekening besproken en zijn er onder meer diensten op het gebied van hygiëne, mystery guesting en marketing. De inkoop verloopt via de eigen groothandel, Verhage Foodservice.

Cijfers Verhage:

  • 2006: 30 vestigingen
  • 2016: 36 vestigingen
  • gem. omzet: €430.000

Reageer op dit artikel