artikel

FF Eten: van frituurvet naar freshfoodconcept

Bedrijfsvoering 12

De Apeldoornse ondernemer Tonny van den Belt had het na 24 jaar helemaal gehad met het runnen van een cafetaria. Na een sabbatical startte hij begin mei met FF Eten. Een nieuw freshfoodconcept met bijzondere koffie, biologische thee en een sapformule.

FF Eten: van frituurvet naar freshfoodconcept

Aan het Raadhuisplein 14, hartje Apeldoorn, prijkt sinds begin mei een groene appel aan de voorgevel als nieuw logo van freshfoodconcept FF Eten. ‘In dit pand zaten Halfords en Belcompany’, vertelt eigenaar Tonny van den Belt. ‘Halfords ging failliet en de eigenaar wilde het pand, de volledige 150 vierkante meter, alleen als geheel verhuren. We hebben het hele pand gestript en de benodigde €70.000 is met crowdfunding in anderhalf uur bij elkaar gekregen. De banken waren huiverig. Horeca, hè? Om kosten te besparen heb ik zelf, met professionele hulp waar nodig, de verbouwing gedaan. Je weegt af wat het je kost en opbrengt als je alles laat doen of de zaak drie maanden dichthoudt. Ik heb voor het laatste gekozen.’

Freshfoodformule waar gasten hun eigen salades samenstellen

Van den Belt (46) vergelijkt zijn nieuwe freshfoodformule op een aantal aspecten met die van Subway en Starbucks. ‘Net als Subway hebben wij ook de Turbochef-oven waarin we de broodjes kunnen voorzien van een krokante korst. Maar we maken er ook een panini of saucijzenbroodje in warm.’ Gasten stellen zelf hun salade samen. ‘We hebben een basissalade en een dagsalade, die ze zelf kunnen aanvullen met ingrediënten als ansjovis en gekookte pasta. Ze betalen een vaste prijs voor een bakje. Mijn brutowinstmarge is wel iets lager, omdat ik alles dagvers gesneden laat aanleveren door een groothandel, maar ik heb veel minder personeelskosten.’

‘Echt goeie koffie’

Daarnaast vergelijkt Van den Belt FF Eten graag met Starbucks omdat hij ‘echt goeie koffie’ schenkt. ‘In Apeldoorn zit ook geen Starbucks. We verkopen bijvoorbeeld ook een echte frappucino.’ FF Eten werkt met het fairtrade koffiemerk Lazy monkey. ‘Dat doen we in samenwerking met de Apenheul en Peeze-koffie uit Arnhem. Een gedeelte van de opbrengst gaat naar boeren in Zuid-Amerika die worden omgeschoold tot koffieboeren. Die hoeven daardoor geen bomen meer om te hakken, zodat het leefgebied van de apen intact blijft. Naast koffie verkoopt FF Eten thee en vruchtensappen. ‘We hebben biologische Senza Tea. De gasten krijgen een kopje heet water en daar maken ze zelf hun thee mee. Bij de Grapos Brooklyn Vitaminebar kan de klant ook zelf zijn fruitdrankje aanvullen met bijvoorbeeld koolzuur, kruiden en vruchten.’

Franchiseformule

Van den Belt ziet FF Eten echt als een franchiseformule die hij verder wil uitrollen. ‘Eerst Apeldoorn maar eens aan de gang krijgen en dan naar Deventer, Zutphen en Arnhem. Binnen 5 jaar wil ik er vijf zaken bij hebben. Ik hoef er niet rijk van te worden. Op mijn leeftijd weet je wel dat het gras bij de buren altijd groener is. Het gaat mij nu meer om persoonlijke ontwikkeling. En ik vind het ook gewoon leuk om te doen. Na een jaar, anderhalf jaar, wil ik de zaak in Apeldoorn van de hand doen. Ik kies ook heel bewust voor een soft-franchiseformule. De mensen moeten de vrijheid hebben om er naar eigen inzicht dingen aan toe te voegen. Het moet niet zo zijn, dat ze het idee hebben mij onder de duim te zitten.’

Burger King

Van den Belt zou aanvankelijk na het stoppen met zijn cafetaria toch in de klassieke fastfoodsector blijven. ‘Ik zou per 1 januari vorig jaar bij Burger King beginnen, maar daar ging van alles mis. Degene die mij zou aannemen, was zelf ook in een keer weg. Toen heb ik in 2015 eerst maar eens een jaar niks gedaan. Dat wil zeggen, ik heb wel als ZZP-er allerlei klusjes in de horeca gedaan. FF Eten was toen in mijn hoofd al wel in de maak. Veel ideeën hebben wij opgedaan tijdens onze vakanties. Op Curaçao zie je hoeveel daar geblend wordt aan smoothies. In Azië zie je weer heel veel ice coffee op basis van gecondenseerde melk. En biologisch en vers zijn booming.’
Hij besluit: ‘Ik heb overigens niet de pretentie om alleen maar biologische producten te leveren, maar als het kan, doen we het. Het is verder vooral vers. Dat miste ik bij de cafetaria’s. En dan laat je volgens mij echt een stuk omzet lopen.’ 

Reageer op dit artikel