artikel

Uitbaters De KomEet gaan zaak verbouwen en tweede zaak openen

Bedrijfsvoering 15

Ga er maar aan staan: een tweede zaak openen en ook een formulewissel doorvoeren in je bestaande bedrijf. Stefan en Katja van Oss van De KomEet gingen deze uitdaging aan.

Uitbaters De KomEet gaan zaak verbouwen en tweede zaak openen
Stefan en Katja van Oss runnen ieder één vestiging, respectievelijk Uden en Schijndel © Fotopersburo Bert Jansen

Ook de nieuwe cafeataria in Uden valt onder die formule. Die tweede zaak was een buitenkansje dat hij niet kon laten lopen, aldus Stefan van Oss. ‘Een cafetaria in een nieuwe wijk in Uden met 5000 inwoners, met verder alleen een bakker en een supermarkt.’
Nu was het uitgerekend diezelfde Plus-supermarktformule die Van Oss de voorzet deed voor een tweede vestiging. ‘Ik ben hier in Schijndel een keer naar de lokale Plus gestapt om samen een actie te doen. Dat wilden ze wel, maar dan niet de geijkte spaaractie. Ze wilden iets anders.
Dat werd uiteindelijk een gezamenlijke actie, waarbij klanten bij aankoop van alle diepvriesaardappelproducten in de Plus, een tegoedbon kregen voor een gratis snack bij ons. Dat liep heel goed.’

Samenwerking Plus

Vervolgens had diezelfde Plus-ondernemer plannen om een derde vestiging te openen in Uden-Zuid. Er was ook een cafetaria bij gepland. Hij vroeg toen of dat een optie voor mij zou kunnen zijn. Dat was voor ons toch iets om goed over na te denken.’ Van Oss besloot om de uitdaging aan te gaan, maar er waren meer gegadigden. In totaal zeven. Om zijn kandidatuur kracht bij te zetten, nam Van Oss contact op met Kwalitaria met het voorstel om de nieuwe zaak onder die formule te gaan openen. Dat gaf uiteindelijk het gewenste resultaat en dus de gunning. ‘Voorwaarde was wel dat ik mijn zaak in Schijndel dan ook zou omvormen tot Kwalitaria.’ Omdat het nog even duurde voordat Uden openging, besloot het cafetariaduo dan eerst nog ‘even’ de cafetaria in Schijndel aan te pakken. Die is inmiddels geopend, na een korte maar hevige verbouwing. ‘Schijndel kon wel een oppepper gebruiken. Omdat we in afwachting van de procedure in Uden waren, hadden we bijvoorbeeld al twee jaar dezelfde menukaart met dezelfde prijzen, terwijl deze normaal gesproken jaarlijks wisselt.’

Smaller assortiment

In Schijndel gaat Van Oss het assortiment flink versmallen met behulp van Kwalitaria. ‘We hebben nu wel dertig schotels. Dat is in de loop van de tijd zo gegroeid. We gaan nu terug naar een stuk of achttien. We gaan ook veel meer werken met verse producten. En de lavasteen komt weer terug om vlees voor op schotels op te grillen.’ In Schijndel wordt ook het nieuwe burgerconcept gelanceerd, waarvoor Kwalitaria op televisie reclame maakte. ‘Je hebt bijvoorbeeld een echte vrouwenburger met mozzarella, courgette, gegrilde paprika en guacamole. En een hele stoere burger voor mannen met spek en bacon. Er is zelfs een vegetarische burger.’ Daarnaast is er een nieuw broodconcept met diverse soorten beleg en vier verschillende soorten broodjes: tuinbrood, bruin desem, wit desem en een Italiaanse bol. De KomEet in Schijndel is 300 vierkante meter en heeft 85 zitplaaten en 85 parkeerplaatsen.

Pilotstore

In Uden wordt De KomEet een Kwalitaria-pilotstore: één van de drie vestigingen van Kwalitaria waar nieuwe concepten getest gaan worden.
Hoe de concrete invulling er in Uden gaat uitzien, is zelfs voor Van Oss nog niet helemaal duidelijk. ‘Wij gaan niet over de concrete invulling. Dat doet Kwalitaria. Zij bepalen de menukaart. Ik ken alleen de eerste opzet. Ze willen er allerlei nieuwe concepten uittesten met bijvoorbeeld salades en schotels. En de zaak krijgt een heel modern, beetje industrieel uiterlijk. De oppervlakte van de zaak in Uden is 145 vierkante meter. Er is ook een bovenverdieping. Er zijn 60 zitplaatsen.
Van Oss is blij met de omvorming tot Kwalitaria. ‘Het is de uitstraling en de marketing. Die deed ik tot nu toe zelf. Het is ook de eerste formule die reclame maakt op televisie. Dat kost veel geld en daar moeten de ondernemers in bijdragen. Maar je krijgt er veel voor terug. Vooral herkenning. Ik hoor de klanten zeggen: ‘Hé Kwalitaria, dat heb ik gezien op televisie’.’ 

Twee kapiteins

Beide vestigingen van het cafetariaduo krijgen ieder hun eigen kapitein. In de nieuwe situatie gaat Katja de zaak in Schijndel runnen en Stefan die in Uden. Stefan: ‘Katja was al verantwoordelijk op de werkvloer in Schijndel. Ik hield mij vooral bezig met inkoop en planning en was niet veel op de werkvloer actief. Nu word ik in Uden weer frietbakker. Maar dat zal wel lukken, want dat heb ik 25 jaar gedaan.’

Reageer op dit artikel