artikel

FHC-directeur Ralph Markwat: ‘Vlees raakt uit, lokaal en duurzaam is hip’

Bedrijfsvoering

Ralph Markwat kwam ter wereld in 1979 en volgens de overlevering was patat zijn eerste vaste voedsel. Niet verwonderlijk want zijn vader had een eigen cafetaria. Het cafetarialeven kreeg hij met de paplepel ingegoten en tot op de dag van vandaag is hij werkzaam in deze ‘tak van sport’. Markwat is directeur van Formulehuis FHC (Family, Foodmaster).

FHC-directeur Ralph Markwat: ‘Vlees raakt uit, lokaal en duurzaam is hip’
Ralph Markwat van FHC.

FHC Formulebeheer ontstond in 1994. Wim Markwat, de vader van Ralph, stond daarmee aan de basis van franchise- en formulevorming in de Nederlandse cafetariasector. De formules toen: MerkSnack en Family. Markwatt: ‘In de cafetaria van mijn vader lag de focus veel op het ambacht. Daarmee deed pa zichzelf commercieel tekort. Binnen de formules stelde hij de ondernemer in staat om bezig te zijn met omzet en met rendement. Eigenlijk is dat nog steeds zo, al is ons bedrijf de afgelopen jaren enorm ontwikkeld.’ In 2009 volgde Ralph zijn vader op als directeur van FHC. ‘Een jaar later hebben we duidelijk onderscheid aangebracht tussen de formules Foodmaster en Family. Inmiddels weten we dat de cafetaria twee typen gasten kent. De gemaksconsument die snel, lekker wil eten en gemakkelijk wil bestellen. De andere consument hecht waarde aan beleving, assortiment, service en keuzemogelijkheid. We hebben met de franchiseondernemers de formules gescheiden. Bij Foodmaster ligt de nadruk op snelheid, duidelijkheid en gemak tegen hoge kwaliteit en bij Family gaan we voor beleving en service. Bij Family is een verblijf in het eethuis vast onderdeel van de marketingstrategie en daarop is de huisstijl ontwikkeld.’

Identiteit van de ondernemer blijft behouden

In het fastfoodsegment kent Nederland een aantal gerenommeerde formulehuizen die op het eerste gezicht allemaal hetzelfde pretenderen:
samen sterk door eenduidige uitstraling, korting door gezamenlijke inkoop en verhoging van kwaliteit. Waar zit volgens Markwat het onderscheidend vermogen van FHC? ‘Binnen onze beide formules blijft de eigen identiteit van de ondernemer behouden. Daarbij, afgelopen jaar hebben we het FHC trainingscentrum geopend. Een volledige, moderne cafetaria op het hoofdkantoor, waardoor het op dat kantoor letterlijk draait om die cafetaria. Zonder te willen wijzen naar andere formulehuizen, vind ik dat een gezamenlijke folder soms als een doel op zich wordt gezien. Wij stellen juist het wel en wee van de ondernemer centraal. Het inzetten van marketing is bij ons slechts één van de middelen om te zorgen dat de cafetariaondernemer van Family of Foodmaster meer geld gaat verdienen.’

Deel dienstverlening is optioneel

Voor een ondernemer is van belang: wat kost het me dan zo per maand? Markwat: ‘Een deel van onze dienstverlening is optioneel. We maken samen met de ondernemer een maatpakket. De ondernemer krijgt een bedrijfscoach, iemand die met de eigenaar samenwerkt aan de doelstelling. Aangesloten ondernemers krijgen toegang tot het FHC Kennisnet. Dat is een zelfgemaakt onlinepakket voor ondernemers. We
ondersteunen de administratie. Ook hebben we eigen mystery shoppers. We bieden ondernemers een eigen website en een social mediapakket. En nog veel meer. En dat vanaf €400 per maand.’ En als er geen klik meer is tussen ondernemer en formulehuis? Kan de ondernemer dan zonder meer van FHC af? Markwat: ‘Wij maken met een ondernemer een plan voor een aantal jaren, waarna de ondernemer zonder meer kan opzeggen. In de praktijk zijn ondernemers en wij zeer loyaal aan elkaar. Er zijn meerdere ondernemers die al twintig jaar franchisenemer zijn, of binnen onze formules zelfs meerdere verschillende bedrijven hebben uitgebaat.’

Ondernemer bepaalt succes

Niet iedereen kanFamily- of Foodmaster-ondernemer worden. ‘Het hangt ervan af of een ondernemer in staat is om succesvol te
ondernemen. Soms komen we ondernemers tegen die de horeca vreselijk romantiseren, of zelfs nog nooit één dag in een cafetaria hebben gewerkt. Dan is het niet zo verstandig om een cafetaria te starten. Bestaande cafetaria’s moeten voldoende kansen en sterke punten hebben om succesvol te zijn. Dat bespreken we grondig op voorhand. Het is belangrijk om vooraf te weten dat een franchiseformule geen wondermiddel is. We bieden wel veel toegevoegde waarde en stellen ons op als sparringspartner. Maar de wijze waarop je zelf onderneemt en de aangedragen ondersteuning gebruikt, bepaalt uiteindelijk het succes van de zaak’, aldus Ralph Markwat.

Succesvolle zaken zetten de consument centraal

Over de toekomst van de sector heeft Markwat zo zijn eigen gedachten. ‘Wij werken in een prachtige branche, maar zien natuurlijk de markt wel veranderen. De kijk op voeding verandert, de bevolking vergrijst, de digitale wereld is inmiddels ook in de cafetariasector volop aanwezig. Vlees raakt uit, lokaal en duurzaam zijn hip. We moeten dit niet als bedreiging zien. Het merendeel van de ontwikkelingen geeft juist kansen. Ik vertrouw erop dat de branche in staat is om op juiste wijze in te spelen op deze ontwikkelingen. Wij nemen hierin het voortouw en helpen ondernemers hierbij. Wat me wel van het hart moet, is dat ik helaas veel ondernemers tegenkom die er, ondanks een prachtige zaak en enorm hard werken, financiëel niet goed voor staan. Daar maak ik me zorgen over. Want met een beetje hulp is een situatie vaak te veranderen. Maar onwetendheid of verkeerd advies zorgt voor veel ellende.’

‘Als je het hebt over de toekomst van de sector, dan zie ik een rode draad: succesvolle zaken zetten de consument centraal en maken alle strategische keuzes met in het achterhoofd die gedachte. De succesvolle cafetaria is de cafetaria die optimaal inspeelt op de wensen van de consument en daarbij ook uit zijn comfortzone durft te treden. Zo zie ik dat online en bestelgemak een grote impact gaan hebben. In onze sector is Thuisbezorgd.nl hard op weg om de consument aan zich te binden. Ondernemers moeten zich afvragen hoe hiermee om te gaan. Maar het gaat allemaal heel erg snel.’

‘Vegetarisch en vleesloos gaan een vlucht nemen’

‘Rond voeding speelt er veel. De discussie rond vet is actueel, maar wordt inmiddels rechts ingehaald door de discussie rond E-nummers, eerlijk vlees, of liever gezegd: géén vlees, allergenen, halal, acrylamide en koolhydraten. Ik denk dat je niet morgen je gehele assortiment op de schop moet gooien. Maar kijk wel kritisch naar het assortiment dat je voert. Door het toevoegen van bijvoorbeeld een aantal unieke producten, waaromheen je een verhaal kan vertellen dat de consument raakt, zorg je ervoor dat je interessant bent. Ik durf te voorspellen dat de vegetarische en vleesloze producten de komende jaren een vlucht gaan nemen.’

‘Fastfoodbedrijven moeten zich op gezond en duurzaam richten, maar er niet in doorslaan. Bij het merendeel van de cafetaria’s past dit totaal niet in het strategisch kader. De consument gaat dit nauwelijks snappen. Prijstechnisch kost biologisch 30 procent meer. Dus ook de verkoopprijs zal een drempel zijn. Bij een aantal cafetaria’s, waarbij duurzaamheid in de strategische agenda staat, past een dergelijk initiatief wel. Marco en zijn vrouw van Friet van Piet bewonder ik om hun volhardendheid om de wereld een beetje beter te maken. En ook bij Alida’s Smulpaleis geloof ik er dus direct wel in.

Reageer op dit artikel