nieuws

Florigo, De Kuiper Horeca en Hegro samen verder in nieuw bedrijf

Apparatuur 2515

Florigo, De Kuiper Horeca en Hegro zijn overgenomen door Convent Capital. De drie fabrikanten van bakwanden gaan samen verder in een nieuw bedrijf: Bien Cuit.

Florigo, De Kuiper Horeca en Hegro samen verder in nieuw bedrijf

Bien Cuit is opgezet door het Nederlandse bedrijf Convent Capital. Met het samenvoegen van Florigo, De Kuiper Horeca en Hegro wordt Bien Cuit een van de grotere aanbieders van bakwanden in Nederland, België en Engeland. Naast Convent Capital zijn er nog meer partijen – die op de achtergrond willen blijven – met aandelen in Bien Cuit.

Voor klanten zal er in eerste instantie niets veranderen, zo meldt Bien Cuit. De drie afzonderlijke merken blijven onafhankelijk in de markt opereren.

Het nieuwe bedrijf is gevestigd in het pand van Florigo in Woerden. Ook Hegro heeft daar zijn intrek genomen. Hegro en Florigo zijn nog wel aparte bv’s. Of en wanneer De Kuiper Horeca zich daarbij voegt, is nog niet duidelijk.

Directie Bien Cuit

Algemeen directeur van Bien Cuit is Leo Huibregtse. Hij heeft in het verleden diverse technische en service georiënteerde bedrijven geleid. Ernst van Raalte wordt verantwoordelijk voor Productie en Logistiek en heeft in die functie zijn sporen verdiend in diverse grote technologiebedrijven.

Ad, Ries en Floor Goes van Florigo, Co Verlaan en Hendrik Jan Kamphof van De Kuiper en Martijn van Ramselaar en Sebastiaan Pouw van Hegro blijven voorlopig op hun post. Alle medewerkers gaan mee in de overname. ‘Nul ontslagen’, zegt Huibregtse. ‘We hebben eerder mensen nodig, want we willen groeien, meer innoveren en meer service bieden.’

Groei in bakwanden

Leo Huibregtse ziet groeimogelijkheden in binnen- en buitenland. ‘Ondernemers willen investeren in bakwanden. Dat komt zeker ook door de toename in bezorgen. Ze willen meer capaciteit of een tweede bakwand. Daarnaast neemt het frituren in andere sectoren toe, bijvoorbeeld in tankstations. En ik zie mogelijkheden in Frankrijk en Duitsland. Daar zijn we niet of nauwelijks aanwezig.’

De algemeen directeur heeft geen ervaring met bakwanden. ‘Ik moet de sector nog leren kennen. Ik ben ingehuurd om de integratie te organiseren en het bedrijf naar de volgende fase te brengen. Er is echter genoeg kennis aanwezig bij de drie merken.’

Bakwand met inductieketel gepresenteerd op de Horecava

Bakwand met inductieketel gepresenteerd op de Horecava

Doorslag

Florigo was al een tijdje op zoek naar een overnamekandidaat. Het feit dat Convent Capital meerdere metaalbedrijven in zijn portfolio heeft, gaf de doorslag. ‘Dat was voor ons de reden om met dit bedrijf in zee te gaan’, zegt Ries Goes van Florigo. ‘We maken per slot van rekening producten van metaal en met deze integratie is de levering voor de toekomst gegarandeerd.’

Het familiebedrijf is in 1951 opgezet door Floris Goes, en wordt sinds de jaren 80 gerund door zijn zoons Ad, Ries en Floor. ‘Binnen de familie zijn er geen kinderen die het van ons willen overnemen’, zegt Goes. Florigo kwam met Convent Capital in contact doordat de investeerder twee metaalbedrijven in Woerden overnam en samenvoegde in een pand naast Florigo.

Eigen identiteit

Florigo, De Kuiper Horeca en Hegro waren voorheen gezonde concurrenten van elkaar. Toch hebben de bedrijven altijd een eigen identiteit gehad, zegt Goes. ‘We hebben ieder onze eigen markt. We zien ook dat ieder bedrijf een eigen manier van produceren heeft en een eigen klantenkring bedient. Het zou pas vervelend zijn als de markt zou krimpen, maar dat is niet het geval. De markt wordt alleen maar groter, ook buiten de Benelux. Deze stap helpt om op een soepele manier verder te groeien.’

Ook volgens Leo Huibregtse vullen de drie merken elkaar goed aan. ‘De Kuiper opereert in een iets ander segment dan Florigo, en doet bijvoorbeeld meer in vis. Florigo houdt zich meer bezig met de echt grote bakwanden. Hegro verkoopt voor 90 procent in het buitenland, ook buiten de Benelux. En ze zijn sterk in mobiele toepassingen. De Kuiper doet weer meer middelgrote en kleinere toestellen.’

In 11 stappen naar de ideale bakwand

In 11 stappen naar de ideale bakwand

Meer mogelijkheden

Ook voor Hegro is schaalvergroting belangrijk, zegt commercieel directeur Martijn van Ramselaar. ‘Nu hebben we een sterke partij achter ons en hebben we meer mogelijkheden om te groeien en te innoveren. We kunnen een vuist maken tegen de concurrentie.’

Voor Hegro is de overname vrij snel verlopen, zegt Van Ramselaar. ‘Ebert Dollevoet runde het bedrijf vijf jaar met twee andere partijen en sinds een jaar in zijn eentje. Hij vond de sector toch niet bij hem passen en wil zich richten op zijn bedrijf in de evenementenbranche. Ik blijf aanspreekpunt voor de verkoop en Sebastiaan Pouw neemt nog steeds service en innovatie voor zijn rekening.’

In België zullen de merken exclusief verdeeld blijven over de dealers. De Meester Horeca blijft exclusief dealer van De Kuiper Horeca en Nys exclusief voor Florigo en Hegro.


Florigo, De Kuiper Horeca en Hegro

Florigo is in 1951 opgericht door Floris Goes sr. en feitelijk de grondlegger van de frituurbakwand zoals we die nu kennen. Florigo staat bekend als een degelijk en betrouwbaar ‘no nonsense’-merk.

De Kuiper Horeca bedient al 47 jaar kleine tot middelgrote klanten in Nederland en België. De Kuiper staat bekend als innovatief en om een gedegen ervaring en kennis in het vervaardigen en leveren van frituurbakwanden in horeca en viswinkels.

Hegro Holland bestaat al 38 jaar en heeft met name een sterke positie opgebouwd in België en in andere landen, in het bijzonder in mobiele toepassingen zoals foodtrucks. Hegro was in 1998 het eerste bedrijf ter wereld met een energiezuinige hoog rendement frituuroven.

 

Reageer op dit artikel