artikel

Onderhoudscontract voor de bakwand; wel of niet afsluiten? 

Apparatuur 818

Onderhoudscontract voor de bakwand; wel of niet afsluiten? 
De bakwand van Het Swolsch Friethuys. Beeld: D&R Fotografie

De bakwand moet je koesteren. Een onderhoudscontract is daarbij een makkelijke manier om zorg te dragen voor de jaarlijkse servicebeurt. Je weet van tevoren wat de kosten zijn en het gebeurt automatisch. Maar kun je het ook redden zonder contract, en is dat slim?

Onderhoudscontracten bestaan in allerlei soorten en maten, blijkt uit onze ronde langs fabrikanten, leveranciers en ondernemers. Het allergrootste voordeel – daarover is iedereen het eens – is gemak. Je betaalt een vast bedrag per jaar, je hoeft niet te denken aan het maken van een afspraak en afhankelijk van het soort contract betaal je geen kosten voor het voorrijden en de gewerkte uren en/of materialen. Geen verrassingen en een altijd goed onderhouden bakwand: dat is gemak pur sang.

De prijs van bakwandonderhoud

Aan dat gemak hangt een prijskaartje. Hoe ziet die prijs eruit bij een onderhoudscontract voor een bakwand? Op die vraag is geen eenduidig antwoord te krijgen. Er zijn natuurlijk verschillende onderhoudscontracten in omloop: de mate van service verschilt en de verschillende fabrikanten en leveranciers hanteren logischerwijs elk hun eigen tarieven.

Er zijn onderhoudscontracten die enkel de jaarlijkse onderhoudsbeurt dekken, waarbij alles wordt nagezien en afgesteld. Een stapje hoger betekent dat je als ondernemer naast de jaarlijkse beurt geen arbeids- en voorrijkosten betaalt bij een storing. In sommige gevallen wordt er korting op de materiaalkosten verstrekt. Ook bestaan er contracten waar de onderhoudsbeurt onder valt en álle kosten bij een storing, dus naast het arbeidsloon en de voorrijkosten worden ook de materiaalkosten gedekt. Hoe meer service, hoe hoger de prijs.

De prijs die je betaalt voor het onderhoudscontract van een bakwand is ook nog eens afhankelijk van welke en hoeveel onderdelen in de bakwand onderhoud nodig hebben. Een ketel met brander heeft meer onderhoud nodig dan een bain marie of werkblad.

Dat een onderhoudscontract te duur is, is dan ook iets wat veel en snel wordt geroepen in de sector. Het is lastig om hier uitspraken over te doen, zolang niet in kaart kan worden gebracht wat die kosten exact zijn. Vakvereniging Profri is bezig met een onderzoek om deze zaken transparanter te krijgen.

Kosten omlaag door zelf op te letten

Eén van de ondernemers die Snackkoerier heeft gesproken voor dit artikel, betaalde voor zijn contract €600 exclusief btw per jaar. Zijn contract omvatte de onderhoudsbeurt, voorrijkosten en arbeidsuren. Hij geeft aan dat hij het altijd prettig vond om een contract te hebben, omdat het zekerheid gaf. Tot hij eens alle kosten onder de loep nam en concludeerde dat het best een duur contract was. Hij besloot onderzoek te doen naar de kosten die eronder vielen.

Ik vind onderhoud belangrijk, maar een onderhoudscontract bij de leverancier te duur

Zo hield hij bij hoe lang de monteur (binnen het contract) werkte aan de onderhoudsbeurt. Een telefoontje naar de leverancier leverde hem inzage in de voorrijkosten en het uurtarief van de monteur. Het rekensommetje was snel gemaakt: hij kon – in zijn specifieke geval – 50 procent besparen door het contract op te zeggen. Tegenwoordig maakt deze ondernemer ieder jaar zelf een afspraak, betaalt simpelweg de voorrijkosten en de daadwerkelijk gewerkte uren en is dus voordeliger uit.

Een andere ondernemer zegt: ‘De bakwand zorgt wel voor je boterham, dus je moet het goed onderhouden. Ik vind onderhoud belangrijk, maar een onderhoudscontract bij de leverancier te duur. Ik zorg er zelf voor dat de oven ieder jaar wordt nagekeken. Door zelf een afspraak te maken bij een monteur uit de buurt, hou ik de kosten binnen de perken.’

Kortom: door zelf vinger aan de pols te houden en goed te onderhandelen, kun je flink besparen op de kosten van onderhoud.

Noodzaak contract bij brand en storingen

Een argument dat leveranciers en fabrikanten noemen bij het aanprijzen van hun onderhoudscontract is de verplichting vanuit de verzekering. Niet alle verzekeringsmaatschappijen verplichten onderhoud, maar uit onze ronde blijkt dat het merendeel wel een controle verplicht stelt. Hierbij volstaat de jaarlijkse controle van de bakwand en bijbehorende afzuiginstallatie. Het is (voor zover bij ons bekend) niet verplicht om een contract af te sluiten.

Zorg ervoor dat je de clausules van je verzekering en onderhoudscontract goed checkt, zodat je zeker weet waar je aan toe bent. Het is van belang om te weten of de afzuiginstallatie ook wordt gecheckt door dezelfde monteur, of dat diegene alleen komt voor de frituurinstallatie. In de clausules van verzekering worden namelijk eisen gesteld in de vorm van bepaalde waarden, bijvoorbeeld van de maximale vetaanslag in het afzuigkanaal. Dit kan gevolgen hebben voor de uitkering van de verzekering wanneer de cafetaria wordt getroffen door brand.

Kwalitaria Keijzershof nieuwe bakwand

De bakplaat van Kwalitaria Keijzershof in Pijnacker. (C) Roel Dijkstra-Vlaardingen – Foto Dennis Wisse

Storingen en garantie

Nog een ander argument voor een contract dat vaak wordt genoemd, is snelle service bij storingen. Uit onze vragenronde blijkt dat ondernemers zonder onderhoudscontract net zo snel worden geholpen. Onderhoud en ondersteuning bij storingen vallen onder de diensten van de fabrikant of leverancier waar je de bakwand hebt gekocht. Ook zonder contract.

Om in aanmerking te komen voor de garantie wanneer iets kapot gaat of niet goed functioneert, kan het van belang zijn om aan te tonen dat er onderhoud is gepleegd. Of dat vanuit een onderhoudscontract noodzakelijk is, verschilt per leverancier. Dat staat in de verkoopvoorwaarden. Wel waarschuwen deze partijen voor onderhoud door derden of niet gecertificeerde bedrijven en monteurs: dan vervalt de garantie.

Rust met een prijskaartje

Uiteindelijk kunnen we concluderen dat een onderhoudscontract voor een bakwand vooral gemakkelijk en fijn is voor de gemoedsrust. Het onderhoud van de bakwand gebeurt als het ware vanzelf en dat is prettig. Daar staat wel de prijs van het contract tegenover.

Vaak is het onderhoudscontract voor de bakwand niet het enige contract binnen je bedrijf. Denk aan alle andere apparatuur waar je onderhoudscontracten voor hebt afgesloten: ijsmachine, koffieautomaat, pinapparaat, kassasysteem, elektrische deuren, ovens en vitrines. Al die bedragen bij elkaar lopen behoorlijk snel op. Door zelf bovenop het onderhoud en de planning ervan te zitten, kun je wellicht een hoop geld besparen.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van: Oscar Muis (Qbtec), Ton Vis (Cafetaria Oostvoorne, Oostvoorne), Bauke van der Meer (Restaria ’t Luifeltje, Bergum) en Frans van Rooij (ProFri).


Reageer op dit artikel