artikel

Softijsmachine kopen: 10 dingen die je moet weten

Apparatuur 3545

Softijs is een gemakkelijk product met een aantrekkelijke marge, ontelbaar veel variatiemogelijkheden en een gewilde lekkernij in zomer én winter. Gasten van iedere leeftijd weten een romig softijsje te waarderen. Om dat te kunnen aanbieden, zijn er een aantal punten die cafetariaondernemers in ogenschouw moeten nemen bij de aanschaf van een softijsmachine.

Softijsmachine kopen: 10 dingen die je moet weten
Manager Stefan van Tol aan het werk bij Verhage Floriande in Hoofddorp. Foto: Diederik van der Laan

1: Vraag

Een softijsmachine kopen; voordat je dat doet, moet je jezelf allereerst afvragen waarom je dit wilt. De verkoop van softijs is zeer lucratief dankzij de aantrekkelijke marge, maar er moet wel voldoende vraag naar het product zijn of een kans om vraag te creëren.

De locatie is een belangrijke factor in dit verhaal. Als de cafetaria in de buurt van een station is gevestigd, op een loop- of fietsroute of over een groot terras beschikt, is de kans om ijs te verkopen groot. Als ondernemer moet je jezelf afvragen of die kans voldoende groot is en of het mogelijk is om genoeg ijs te verkopen.

>> Leestip >> Softijs: kansen met een coupe

Een andere overweging kan het onderscheidend vermogen zijn, want softijs is meestal niet verkrijgbaar bij (nieuwe) concurrenten zoals tankstations en supermarkten. Breng andere plekken waar ijs wordt verkocht in kaart en schat de concurrentie in.

Met een goed ijsconcept is het mogelijk om 10 tot 15 procent van de totale omzet uit softijs en shakes te halen. De brutowinst van deze productgroep ligt om en nabij de 80 procent.

2: Softijsmachine kopen

Softijsmachine kopen

Foto: Diederik van der Laan

Op het moment dat je besluit om een ijsmachine te kopen, is het tijd om na te denken over welk assortiment je eruit wilt halen. Is dat alleen softijs of ook milkshakes en twistijsjes? Wil je een machine achter de toonbank, die wordt bediend door medewerkers of zet je een mobiel apparaat in de zaak of op het terras? Wil je dat gasten dan bij de kassa afrekenen of is een ijsmachine met betaalmogelijkheden beter geschikt?

Daarnaast is het belangrijk om goed na te denken over de benodigde capaciteit. Een te grote softijsmachine is niet alleen zonde van de ruimte en de mogelijke derving, maar het komt ook de kwaliteit niet ten goede. Een te kleine machine kan echter weer problemen geven op de drukke momenten.

Daarnaast is het goed om in kaart te brengen wat het verbruik qua water en elektriciteit is, want dit zijn hoge, vaste kosten. Vraag een fabrikant en/of leverancier altijd naar de kosten van onderhoud en de mogelijkheden van een servicecontract.

Kortom: zet voor jezelf de belangrijkste criteria waaraan de ijsmachine moet voldoen op een rijtje. Denk hierbij aan hygiëne, luchtopslag (van belang voor rendement), capaciteit, duurzaamheid, bedieningsgemak, wel of geen zelfbediening, service en onderhoud, prijs en beleving en emotie.

3: Prijskaartje

De kosten van een softijsmachine lopen erg uiteen. Zo zijn er nieuwe, eenvoudige machines verkrijgbaar vanaf 6500 euro, maar ook occasions vanaf 8000 euro. Prijzen kunnen oplopen tot 35.000 euro. De prijs is uiteraard afhankelijk van de opties.

Naast koop bestaat de mogelijkheid om een ijsmachine te huren, zoals bij Dupon. Bij een gehuurde machine is het ondernemersrisico vele malen kleiner en ligt het break-evenpoint op 6000 euro omzet per jaar (5 dozen ijsmix). Een gemiddelde cafetaria verbruikt op jaarbasis 20 tot 25 dozen ijsmix per jaar.

softijsmachine kopen

Foto: Diederik van der Laan

4: Capaciteit

Zelf kun je bekijken hoeveel ijs (en shakes) je verkoopt of van plan bent te verkopen in een uur. Leveranciers en fabrikanten geven aan hoeveel capaciteit de machine heeft per uur. Wanneer je dit deelt door 60 weet je hoeveel gram ijs er per minuut kan worden getapt. Een ijsje weegt circa 80-90 gram en een shake circa 250 gram. Bekijk hierbij de inkoop- en verkoopprijs. De uitkomst van deze som moet vervolgens passen bij de verwachte omzet.

5: Onderhoudscontract

Het grootste voordeel van een onderhoudscontract is dat vooraf bekend is welke kosten er zijn. Ook biedt het zekerheid, want de machine wordt onderhouden zonder dat je daar zelf energie in hoeft te steken.

Goed onderhoud levert een hoger rendement op en de machine wordt preventief gecontroleerd. De kans op eventuele storingen wordt hierdoor tot het minimum
beperkt. Slijtende onderdelen kun je zelf vervangen, zoals de O-ringen en de schraapmessen. Het advies is om dit ieder jaar te doen.

6: Dagelijks onderhoud

softijsmachine kopen

Foto: Diederik van der Laan

De dagelijkse onderhoudswerkzaamheden aan een standaard ijsmachine nemen niet meer dan 5 minuten in beslag. In de ochtend moet de machine worden ingeschakeld met een druk op de knop.

Na sluitingstijd is het belangrijk om de machine te pasteuriseren middels het programma of de nachtstand in te schakelen. Ook moeten de lekbak en de tapmond worden schoongemaakt.

7: Vervanging

De servicemonteur schat in of er hoge kosten voor reparatie of onderhoud aankomen. Dat kan het moment zijn om over te stappen naar een andere machine.
Ondernemers kunnen zelf controleren of de luchtopslag nog altijd 80 procent bedraagt. Als dit niet het geval is, moet er onderhoud plaatsvinden of kan het rendabel zijn een andere ijsmachine aan te schaffen.

De luchtopslag zorgt voor de romige smaak, de stevige structuur en maakt het minder koud. Bovendien bepaalt de luchtopslag het rendement: als de luchtopslag 80 procent bedraagt, maakt de machine van 1 liter ijsmix 1,8 liter softijs. Als de luchtopslag minder wordt, wordt dus ook het rendement minder.

8: Meer omzet uit je softijsmachine

softijsmachine kopen

Foto: Diederik van der Laan

Softijs leent zich perfect voor variaties met toppings, fruit en noten. Ook shakes zijn interessant qua marge en kunnen gemakkelijk worden gedecoreerd, denk ook aan de freakshake-trend die gaande is. Hierdoor is het gemakkelijk om in te spelen op trends, feestdagen of seizoenen. Een pepernotenijsje is gegarandeerd een succesnummer in december en aardbeien en ander rood fruit lenen zich goed voor fruitige varianten in de zomer.

Leveranciers spelen in op veranderingen en actuele zaken in de maatschappij. De promotieteams haken daar uiteraard op in met ludieke acties, nieuwe producten of varianten en promotiemateriaal.

>> Leestip >> Met softijs kun je alle kanten op

9: Kansen in de winter

Een softijsmachine is een investering die over alle maanden van het jaar moet worden afgeschreven. Het zou zonde zijn als het apparaat in de wintermaanden uitgeschakeld blijft. Bij lekker weer denkt de gast eerder aan een verfrissend ijsje, dus in de winter moet je de gast daaraan herinneren door middel van communicatie. Een shake met een toffee-, karamel- of chocoladesmaak in een beker met een winterse print is een kans in de wintermaanden.

Denk van tevoren na wat je met de machine wil in de winter. Bij een machine met één cilinder komen softijs en shakes uit dezelfde vriescilinder. Het zorgt onder
andere voor de grotere doorstroming van softijs, waardoor het ook in de winter een goede en verse kwaliteit heeft. Bij een tweecilindersysteem komen softijs en milk-
shake uit aparte vriescilinders. De zwakte van dit systeem is, dat de softijscilinder minder wordt gebruikt in rustige periodes. Dit heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van het ijs in die cilinder.

10: IJsverkoop stimuleren

softijsmachine kopen

Foto: Diederik van der Laan

Softijs is een impulsproduct, mensen moeten het zien om er zin in te krijgen. Besteed daarom voldoende aandacht aan signing: een stoepbord, een ijskaart op tafel, communicatie via beeldschermen in de zaak et cetera. Het is inmiddels de normaalste zaak van de wereld om te vragen of gasten iets willen drinken bij het eten. Je kunt daarom ook vragen of ze zin hebben in een ijsje na. Dit kan een sundae zijn, maar softijs leent zich ook erg goed voor het bereiden van diverse coupes door creatief om te gaan met toppings als fruit, muesli, nootjes, chocolade en slagroom.

De volgende mensen hebben meegewerkt aan dit artikel: Patrick Peters van Ezmatic, Fred Zorge van Nissei/Win Equipment, Theo van Heffen van Dupon Nederland, Marco Honsbeek van Verhage Floriande.

Reageer op dit artikel